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Titre Le « carnet de santé 1996 » : autopsie d'un support de communication mort-né
Auteur Chantraine Olivier
Mir@bel Revue Etudes de Communication
Numéro no 23, 2001 Services aux publics : question de communication et de management
Rubrique / Thématique
Dossier : Services aux publics : questions de communication et de management
Page 4
Résumé En 1996, les ministres français chargés de la santé publique lancent le « carnet de santé » dans le but de rationaliser les dépenses de santé. Ce carnet, bien que présenté comme « obligatoire », resta le plus généralement inusité du fait de la résistance passive et tacite des usagers et des professionnels. L'article propose une analyse sociosémiotique de cet outil de communication. Son échec est celui d'une vaine tentative de modifier les contrats communicationnels d'un espace public professionnel par une innovation autoritaire.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais ‪The french public health authorities tried in 1996 to create an innovative and compulsory medium, the « health booklet ». This booklet was supposed to be carried by every citizen from a practitionist to another in order for the professionals to write in it various informations aiming to create the memory of the patient's health. It was also supposed to be controlled by the medical experts of the « Sécurité Sociale ». The paper focuses on the sociosemiotic specificities of this booklet which led it to be widely evitated by the actors while it had been very costly spread to all citizens. A tacit but widely legitimate resistance lead everyone not to make any use of that booklet. The authorities finally forgot it. The paper suggest that this failure is related to a desperate attempt to change a public professional sphere's rules and conventions via authoriarian innovation.‪
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=EDC_023_0004