Contenu de l'article

Titre Un cinéma pour tous ! Politique des nationalités et cinéma en URSS à la fin des années 1930
Auteur Gabrielle Chomentowski
Mir@bel Revue Revue historique
Numéro no 670 , avril 2014
Rubrique / Thématique
Articles
Page 343-368
Résumé Pour les vingt ans de la révolution bolchevique, les autorités soviétiques décident d'organiser différentes manifestations culturelles illustrant les succès du socialisme en URSS. Alors que les arrestations et les exécutions rythment la vie des citoyens soviétiques en cette année de Grande Terreur, littérature, musique, théâtre et arts picturaux sont fêtés à grand bruit. L'absence d'événement cinématographique parmi les festivités surprend, d'autant plus lorsque l'on connaît l'importance accordée à cet art en URSS pour des raisons à la fois économique, politique et de propagande. Pourtant, la découverte, dans les archives du Comité central du Parti communiste d'URSS, de documents relatifs à un festival de cinéma pour l'année 1937, démontre que cet art devait également être à l'honneur. Intitulé « Festival des cinémas nationaux », cet événement avait pour objectif d'illustrer les succès de la politique des nationalités dans le domaine du cinéma, en organisant une projection des meilleurs films de toutes les nationalités possédant une structure cinématographique. L'analyse des documents d'archives relatifs à la réunion de préparation du festival à laquelle participent des responsables d'institutions culturelles et politiques de différentes nationalités permet d'éclairer à la fois les difficultés de l'industrie du cinéma ainsi que les limites qu'a atteintes la politique des nationalités à la fin des années 1930 en URSS.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Every Soviet citizen wants to make films ! Soviet Nationalities Policies and cinema in the USSR at the time of the Great Terror. In 1937, the Soviet people suffered from the Great Terror. This large-scale purge led to the arrest and murder of almost one million Soviet citizens. The same year, the Soviet authority decided to celebrate the Twentieth anniversary of October Revolution, with major public celebrations, including music, literature and dance festivals. Cinema was noticeably absent. Having in mind how important cinema was for propaganda at this time, it seems strange that this “most important of the arts” was not mobilized during the Anniversary Year. Documents related to a proposed Festival of National cinema for 1937, founded in the Central Committee archives of Communist Party, and extensive correspondence between the secretary of the Soviet of Nationalities, Aleksandr Hatskevitch, and the head of the Soviet cinema industry, Boris Shumiatskij, show that cinema was also planed to celebrate the anniversary Revolution. Why has this festival been canceled? The arrest of several leaders of the Soviet cinema industry cannot be considered as the only reason. The study of archive documents helps understanding why the festival did not occur. This event aimed at showing how each Union republic had developed its film production since 1917, how national film studios worked together in friendship and collaboration, and how former “backward” republics participated in this wonderful development. 51 people, responsible for central and local cultural institutions, participated in a conference held on February the 5th 1937, to review cinema industry development. Heads of the Committee of cinema and people of different nationalities expressed their point of view on questions such as the national issue in cinema, or the development of infrastructures. But contrary to what the festival was expected to demonstrate, the representatives from national organizations complained about the bad state of the development of cinema in their territories, the lack of theatres and sound theatres, the bureaucratic slowness, the difficulties that non-Russian students experienced in cinematography teaching and training, the way non-Russian audience understood – or did not understand – Russian films without translation. More broadly, the study of the conference and the difficulties to organize the festival illustrated the difficulty of the Soviet society in the end of the Thirties: bad relationships between centre and peripheries, interethnic conflicts, economic competition between nationalities and the limits of propaganda power.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RHIS_142_0343