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Titre La logique du profit dans les médias américains.
Auteur Rodney Benson.
Mir@bel Revue Actes de la recherche en sciences sociales
Numéro no 131-132, mars 2000 Le journalisme et l'économie.
Rubrique / Thématique
Le journalisme et l'économie.
Résumé La recherche du profit et ses effets dans les médias américains Le débat traditionnel dans la presse américaine sur le mur « entre Église et État », c'est-à-dire entre les services de la publicité et du marketing d'une part et les activités journalistiques d'autre part, montre que les relations entre recherche du profit et production de l'information sont depuis les origines de la presse une source de conflits potentiels. La volonté de certains patrons de médias de « faire tomber » ce mur témoigne de la pression de plus en plus forte exercée par les pouvoirs économiques sur l'activité journalistique, comme l'illustre l'exemple du Los Angeles Times où a été menée l'enquête. Mais ce débat rituel masque en même temps la dépendance déjà extrêmement forte des groupes de presse à l'égard des propriétaires de titres et des ressources publicitaires et plus largement des intérêts commerciaux, ainsi que ses effets sur la presse. Les forces commerciales contribuent en effet de plus en plus à définir le contenu rédactionnel d'un journal, ses orientations, l'évolution de sa qualité intellectuelle, etc. La dérive vers le sensationnalisme s'accroît rapidement, y compris dans la presse la plus attachée à la « qualité ». Même si des différences notables subsistent au sein du champ journalistique américain, entre un pôle « professionnel » plus réticent à la soumission complète du métier aux impératifs commerciaux, qu'incarne encore aujourd'hui le Los Angeles Times, et un pôle directement dépendant du marketing, illustré par VOrange County Register, la dépendance de la presse à l'égard des ressources publicitaires est nettement plus accentuée aux États-Unis qu'en France.
Résumé anglais The profit motive and its effects on the media in America The traditional debate in American newspapers on the separation between "Church and State", in other words between the advertising and marketing departments, on one hand, and the journalists, on the other, shows that the relations between profit and news have been a source of potential conflict ever since newspapers began. The efforts of certain media publishers to "topple" this wall reflects the growing pressure of economic forces on journalistic activities, as illustrated by the present study carried out at the Los Angeles Times. At the same time, however, this ritual debate masks both the already extreme dependence of newspaper groups on their owners, on advertising income and more generally on commercial interests, as well as the effects of this dependence on the papers. Commercial forces, in effect, increasingly define the contents of a newspaper, its policies, the evolution of its intellectual quality, etc. The trend towards sensationalism is gaining speed, even in the "quality" press. But if there are still appreciable differences within the field of American journalism between a "professional" pole more reticent about the professions complete submission to commercial demands, embodied today by the Los Angeles Times, and a pole under the direct control of marketing concerns, illustrated by the Orange County Register, newspaper dependence on advertising is significantly stronger in the United States than in France. At the same time however this ritual debate masks both the already extreme dependence of newspaper groups on their owners on advertising income and more generally on commercial interests as well as the effects of this dependence on the papers Commercial forces in effect increasingly define the contents of a newspaper its policies policies the evolution of its intellectual quality etc The trend towards sensationalism is gaining speed even in the quality press But if there are still appreciable differences within the field of American journalism between a professional pole more reticent about the professions complete submission to commercial commercial demands embodied today by the Los Angeles Times and a pole under the direct control of marketing concerns illustrated by the Orange County Register newspaper dependence dependence on advertising is significantly stronger in the United States than in France
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/arss_0335-5322_2000_num_131_1_2669