Contenu du sommaire : Ressources territoriales, développement et tourisme, II : Qualités, Risques et Contradictions

Revue Revue de Géographie Alpine Mir@bel
Numéro vol. 102, no 1, 2014
Titre du numéro Ressources territoriales, développement et tourisme, II : Qualités, Risques et Contradictions
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Initiatives de développement au risque des qualités territoriales : regards aux Suds - Frédéric Giraut accès libre
  • Territorial qualities at risk: global South evidences - Frédéric Giraut
  • Ressources territoriales et destinations touristiques : des couples en devenir ? - Pierre-Antoine Landel, Laurent Gagnol, Mari Oiry-Varacca accès libre avec résumé
    Le tourisme culturel repose sur la construction de destinations porteuses de qualités reconnues et recherchées à l'extérieur. C'est un ensemble de ressources spécifiques dont la singularité est justifiée par un ancrage aux territoires qui les produisent. Le présent article propose une grille d'analyse de la ressource, en approfondissant la phase de révélation. Cette grille est ensuite appliquée à différentes situations observées au Maroc et au Niger. Cette approche permet d'approfondir la notion de qualité associée à une ressource et d'interroger les conditions de formation du panier de biens, associant des objets marchands et des objets non marchands. Cette co-construction aboutit à l'association d'objets dont certaines qualités vont pouvoir être transposées à d'autres objets, du fait de leur ancrage au territoire.
  • Territorial resources and tourist destinations: couples with a bright future? - Pierre-Antoine Landel, Laurent Gagnol, Mari Oiry-Varacca accès libre avec résumé en anglais
    Cultural tourism is based on the construction of destinations with attributes that are recognized and prized by people outside the area. A destination is an ensemble of territory-specific resources whose uniqueness is highlighted by their anchorage within the territory. The present article describes a framework for analyzing territorial resources through the three stages of resource construction, that is, revelation, development, and articulation with other resources. It then describes two case studies, in Morocco and Niger, conducted using this approach. Our framework can be used to investigate the notion of resource attribute in more detail and to examine the conditions under which a “panier de biens” combining tradable and non-tradable objects is formed. This co-construction leads to associations between resources with attributes that can be transposed to other objects anchored to the same territory.
  • Ressources patrimoniales et développement des territoires touristiques dans le Haut Atlas et les régions sud du Maroc - Said Boujrouf accès libre
  • Heritage resources and the development of tourist areas in the High Atlas and southern regions of Morocco - Said Boujrouf accès libre avec résumé en anglais
    Morocco is currently implementing a decentralization model based on the territorial project approach. Introduced as part of the territorialization of public policy, this model involves many different actors, including representatives of civil society and solidarity economy organizations. Many projects developed by these actors focus on distinctive or typical local resources that are subjected to a process of valorization, differentiation, and heritage production. The main issues involved in this approach to heritage and tourism development revolve around the relative importance given to each of the three concepts of resource, terroir, and territory. The result is the development of new forms of territorial construction, operating on different scales, in Southern Morocco. The emergence of territories through new territorial innovation processes, usually initiated by outsiders or by emigrants from the area in question, is based on local leaders or individuals recognizing the potential of local resources and then exploiting them in order to promote local and regional development. The transformations affecting the territorial organization of the hinterlands of the regions' main tourism centers provide evidence that these areas are opening up to globalization by restructuring their tourism territories as archipelagos.
  • Insécurité et crises politiques généralisées - Lawali Dambo, Maman Waziri Mato, Elhadji Maman Moutari accès libre avec résumé
    Construit autour d'une série de produits phares, parfois uniques en leur genre, le modèle touristique de la région d'Agadez au Niger, connaît une évolution mouvementée depuis deux décennies et se retrouve aujourd'hui en crise. Il s'agit d'une impasse née d'une situation d'insécurité généralisée que connaît une grande partie de la sous-région sahélo-saharienne en général et le Nord du Niger en particulier. Résultat de plusieurs crises politiques (deux rébellions au Niger, crises libyenne et malienne, Mouvement Boko Haram au Nord Nigéria), évoluant des années 1990 à aujourd'hui, cette insécurité chronique a dévoilé l'extrême fragilité d'un modèle touristique dont l'exposition géopolitique, autrefois considérée comme atout, est redevenue au fil des années une contrainte majeure à l'épanouissement d'une activité faisant vivre toute une région et assurant le rayonnement culturel de tout un peuple.Cela a obligé les différents acteurs locaux à développer des stratégies d'adaptation allant de la pluriactivité à une sorte de reconversion vers d'autres secteurs d'activité. Le retournement de cette situation a eu des conséquences variables selon les acteurs et leur niveau de dépendance vis-à-vis de l'activité touristique.
  • Insecurity and generalized political crises - Lawali Dambo, Maman Waziri Mato, Département de Géographie, Université de Zinder, Niger,, Elhadji Maman Moutari accès libre avec résumé en anglais
    The tourism model adopted by the Agadez region in Niger, which is built around a series of pioneering and sometimes unique products, has had a rough ride for two decades and today is in crisis.The region has reached an impasse as a result of a situation of generalized insecurity in the Sahel-Saharan sub-region and in northern Niger in particular. This chronic insecurity, resulting from several political crises (two rebellions in Niger, crises in Libya and Mali, the Boko Haram movement in northern Nigeria) since the 1990s, has revealed the extreme weakness of a tourism model in an area whose geopolitical situation, once considered an asset, has become a major constraint on the flowering of an activity that contributes both to the livelihood of a whole region and the cultural development of an entire people. This insecurity has obliged different local stakeholders to develop adaptation strategies ranging from the exercise of multiple activities to a sort of conversion from tourism towards other sectors of activity. The change in the economic situation has different consequences depending on the stakeholders and their level of dependence on tourism.
  • Construction d'une qualité régionale - Jacques Felix Michelet, Frédéric Giraut accès libre avec résumé
    La démarche valaisanne de branding territorial – attribution d'une qualité globale liée aux caractéristiques, à l'excellence et à l'originalité du territoire et à un ensemble de productions et de services – apparaît comme exemplaire dans la mesure où elle décloisonne tourisme, production agricole et promotion industrielle. Le cadre cantonal qui bénéficie d'une réputation touristique (un ensemble de stations réputées) et du référent à un bassin versant fluvial (celui de la partie amont du Rhône) bien individualisé occulte les échelles locales et les logiques de massif ou de vallées. Dans un tel contexte, c'est l'image et la notoriété du canton qui constituent la ressource principale, et cela ne va pas sans risque lorsque ce canton se retrouve en porte-à-faux vis-à-vis des nouvelles valeurs métropolitaines (dans le contexte suisse) de l'écologie politique sur la question du paysage et des résidences secondaires.
  • Construction of a place brand - Jacques Felix Michelet, Frédéric Giraut accès libre avec résumé en anglais
    The approach adopted by the Swiss canton of Valais to develop a place brand – the attribution of an overall quality relating to the characteristics, excellence and originality of a place and to a group of products and services – appears exemplary in that it has been instrumental in developing tourism and agricultural production, and promoting industry. The canton, which enjoys a reputation as a tourist destination (several renowned resorts) and is part of a well-known and distinctive river basin (the upper Rhone), comprises, however, a variety of motivations and interest groups at smaller scales relating to the different mountain massifs and valleys. In such a context, it is both the image and reputation of the canton as a whole that constitute the main resource, a situation that is, however, not without risk when the canton finds itself in a awkward position in relation to the new metropolitan values (in the Swiss context) of political ecology on the question of landscape and second homes.