Titre L'avenir du Midwest, de la "rust belt" aux "start-ups" ?
Auteur Ross Emett, Bryan Ritchie, John Fournier
Mir@bel Revue Politique Américaine
Numéro N°10, Printemps 2008 L'Amérique sur tous les fronts
Page 105
Résumé Les économies du Midwest américain ont été à la pointe du monde « entrepreneurial », de la création de richesse et de la transformation économique au XXe siècle. Mais les institutions créées alors sont devenues un frein à la capacité d'adaptation de la région à la nouvelle économie mondiale. Restaurer cette capacité « entrepreneuriale » exige de privilégier quatre axes dont la combinaison maximisera l'ampleur et la solidité du capital humain dans le développement économique : recherche et développement, soutien public efficace aux start-ups, liens entreprises-universités, et financement privé de projets ou capital-risque.
Résumé anglais Changing Horse. Recreating Entrepreneurial Economies in the Mid-Western United States
Economies of the Midwest United States led the world in entrepreneurialism, wealth creation, and economic transformation in the 20th century. But the institutions created to maintain that wealth are now constraining the region's capacity to make the changes necessary to adapt to the new global economy. To restore their entrepreneurial capacity, the economies of the Midwest need to create and integrate four institutional capacities : the agglomeration of research and skill sets that we often associate with university research parks, assistance to new business startups through “one-stop shops” for economic development, stronger private sector connections with the region's research universities, and very early-stage venture funding.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=POLAM_010_0105