Titre A systemic approach to financial regulation A European perspective
Mir@bel Revue Economie internationale
Titre à cette date : International Economics
Numéro no 123, 3e trimestre 2010 On-going issues on the global financial crisis
Résumé La crise financière globale a mis en évidence la pertinence et la virulence du risque systémique dans la finance innovante moderne. Celui-ci se fonde sur les dérives extrêmes des marchés du crédit et leurs corrélations étroites avec les mouvements de prix d'actifs. Les dysfonctionnements et les désordres de la finance sont si profonds et généralisés que des réformes radicales sont à l'ordre du jour. Dans cet article, nous défendons l'idée que la politique macro-prudentielle doit être le pivot de ces réformes. L'approche étant « top-down », elle empiète à la fois sur la politique monétaire et sur la politique micro-prudentielle.Classification JEL : G 01 ; G 28 ; E 58.
Résumé anglais The global financial crisis has pinpointed the relevance and the virulence of systemic risk in modern innovative finance. It is grounded in the propensity of credit markets to drift to extremes in close correlation with asset price spikes and slumps. In turn, such a propensity is nurtured by the heuristic behaviour of market participants under severe uncertainty. While plagued by disaster myopia, market participants spread systemic risk. Such adverse conditions have been magnified by financial innovations that have made finance predatory and capable of capturing regulators to annihilate prudential policies. Malfunctioning in finance is so deep and disorders are so widespread that sweeping reforms are the order of the day, if financial stability is viewed as a primary public concern. In this paper we argue that macro prudential policy should be the linchpin of relevant reforms. Being a top-down approach, it impinges both upon monetary policy and micro prudential policy. JEL Classification: G 01; G 28; E 58.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ECOI_123_0031