Contenu de l'article

Titre Paris and London superimposed: urban seeing and new political space in Dicken's A Tale of Two Cities
Auteur Sara Thornton
Mir@bel Revue Etudes anglaises
Numéro Volume 65, juillet-septembre 2012
Rubrique / Thématique
Articles
Page 302-314
Résumé Cet article tente d'établir un lien entre la perception et la construction de l'espace urbain dans A Tale of Two Cities et le positionnement politique d'un texte qui a quelquefois été qualifié de réactionnaire et même francophobe. Le texte de Dickens démontrerait, au contraire, un désir de comprendre l'énergie et la force de la révolution, et de surplomber Paris afin d'observer clairement le fonctionnement d'une ville qui est l'inverse d'un Londres statique et sombre, reflet d'un système archaïque. Si l'œil du narrateur surveille et surplombe Paris, Londres n'offre que des vues partielles, le fond d'une ville labyrinthique sans ligne de fuite. Ce conte fantastique de deux villes opère également une superposition stéréoscopique de Paris et de Londres, résultat du désir d'imaginer un Londres amélioré, libéré, revu et corrigé par l'énergie de l'Europe révolutionnaire, mais aussi par la modernité et l'efficacité du projet haussmannien.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais This article will be looking at how space is seen, constructed and made meaningful in A Tale of Two Cities and how this brings out some key questions about Dickens, the two cities he loved and his political position as a writer. Our first focus will be on the technique of seeing or showing from above, that is, seeing panoramically or in terms of a scene performed publicly which the eye can encompass. If we look closer at this super-envisioning and supervision and its correlative desire to grasp new space, it appears to be linked to an act of superimposition, that is, the laying of one topography over another, one history or present of the city space over another. In A Tale of Two Cities Paris and London are strangely mixed and interwoven, we see them stereoscopically that is as a fusion of two images. I would argue that Dickens's visions of London and Paris and the complex overlaying of one on the other show not only a desire to experiment with lines of sight and geographical and ideological positions but is perhaps an attempt to rethink British politics. This shifting of the gaze to encompass another urban reality might be seen to run counter to critiques of A Tale of Two Cities which have seen the latter as a reactionary and chauvinistic stance on the French revolution.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_653_0302