Titre Mouvance, or the fortunes of a late fifteenth-century sermon cycle
Auteur Stephen Morrison
Mir@bel Revue Etudes anglaises
Numéro Volume 66, juillet-septembre 2013 Medieval objects
Résumé Un cycle de sermon de la fin du XVe siècle, délibérément anti-Lollard, conservé dans sept manuscrits formant trois groupes (CUL Gg.6.16 ; BL Harley 2247 et Royal 18.B.xxv, plus érudits ; Oxford, Bodleian Library, e Musaeo 180, Lincoln, Cathedral Library, 50-51, Gloucester, Cathedral Library 22 et Durham, University Library, Cosin V. IV. 3, où le cycle est complet, d'une seule main) illustre les théories de la variance. Il présente divers degrés de reformulation spontanée, de réécriture, voire d'amplification. Les occurrences de corruption textuelle permettent de confirmer les groupements de manuscrits, tandis que les scribes ont dévié de leurs exemplars par souci de clarté ou d'efficacité didactique.
Résumé anglais A firmly orthodox late fifteenth-century sermon cycle, extant in seven manuscripts falling into three groups (CUL Gg.6.16; then the more erudite BL Harley 2247 and Royal 18.B. XXV; and finally Oxford, Bodleian Library, e Musaeo 180, Lincoln, Cathedral Library, 50-51, Gloucester, Cathedral Library 22, and Durham, University Library, Cosin V. iv. 3, with the complete cycle in the same hand), exemplifies textual variance as it displays various degrees of unconscious rewording, deliberate rewriting, even massive amplification. Instances of textual corruption confirm manuscript grouping into chronological stages of development, while scribes may have been prompted to deviate from their exemplars by a desire for clarity or didactic concerns.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_663_0357