Titre Catholic Elementary and Secondary Schools and China's Drive toward a Modern Educational System (1850-1950)
Auteur Jean-Paul Wiest
Mir@bel Revue Extrême-Orient, Extrême-Occident
Numéro no 33, 2011 Religion, éducation et politique en Chine moderne
II. Croyance et connaissance
Page 92
Résumé En Chine, durant toute cette période, les enseignants catholiques soutiennent toute réforme qui bénéficie aux classes sociales les plus démunies. En revanche, ils s'opposent à toute mesure susceptible de contrecarrer leur mission, celle de maintenir la foi parmi les catholiques chinois et de convertir les non-chrétiens. Les écoles catholiques primaires et secondaires présentent trois caractéristiques importantes. L'enseignement met la priorité sur l'éducation des populations rurales pauvres. Il est porteur de modernisation parce qu'il introduit de nouvelles pratiques, comme l'instauration de meilleures conditions d'hygiène. Enfin, il joue un rôle crucial dans le développement de l'éducation en milieu féminin. La seconde partie de cet essai se concentre sur les moyens déployés par l'Église de Chine pour s'assurer que ses éducateurs reçoivent les renseignements et les consignes nécessaires à la survie et au succès de leurs institutions.
Résumé anglais During the 100 years under study, Catholic educators were in a continuous balancing act. On the one hand, they aimed at contributing to the national educational effort with schools of all levels and for all kinds of people. On the other hand, they viewed their schools as a means for preserving the faith of Catholics and a tool for the evangelization of non-Christians. Catholic elementary and secondary schools displayed three other striking features. First, these schools focused on people's needs, giving priority to the poor uneducated rural population. Second, they contributed to the modernization of rural China by introducing ideas that had already been accepted in big cities, including basic practices such as hygiene. Third, they countered China's traditional attitudes toward females by giving a new status and role to Chinese women. This essay also shed light on the means the Catholic Church in China developed to ensure that its educators be updated on three matters crucial to the viability and success of Catholic schools: statements from the Holy See, changes in the Chinese government educational policies, and conditions of Catholic schools in different locations.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=EXTRO_033_0092