Contenu de l'article

Titre Qu'est-ce qu'un problème dans la tradition mathématique de la Chine ancienne ? Quelques indices glanés dans les commentaires rédigés entre le IIIe et le VIIe siècles au classique Han Les neuf chapitres sur les procédures mathématiques
Auteur Karine Chemla
Mir@bel Revue Extrême-Orient, Extrême-Occident
Numéro no 19, 1997 La valeur de l'exemple. Perspectives chinoises
Rubrique / Thématique
II. Suivre l'exemple
Page 91-126
Résumé anglais What is a problem in the mathematical tradition of ancient China ? The ancient Chinese work The nine chapters on mathematical procedures (1st century B.C. or A.D.) is composed of problems that are particular in two respects, and of general procedures to solve them. A commentator on this text, Liu Hui (3rd century), reads them as as many « examples » to be followed so as to solve problems of the same category. By studying those questions that Liu found the need to resolve by changing the nature or the data of terms in the classic, one can analyse how, in ancient China, mathematical practice put into play the context of problems as such.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/oroc_0754-5010_1997_num_19_19_1034