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Titre Éducation morale et ordre moral : la pérennité d'une sociologie durkheimienne
Auteur Larry Portis
Mir@bel Revue L'Homme et la société
Numéro no 131, 1er trimestre 1999 Politique des sciences sociales
Rubrique / Thématique
Politiques des sciences sociales
Page 9-22
Résumé anglais Larry Portis, Moral Education and Moral Order : The Political Uses of Durkheimian Sociology Because Durkheim 's sociology avoided any utopian project for society and tended to contribute to the maintenance of existing institutions and social relationships, education and the formation of moral consciousness are central to it. The force of durkheimian sociology lies in its capacity to give the impression of contributing to social reform while avoiding any radical critique of the structure or dynamic of existing society. The vocabulary and concepts proper to this sociology allow scholars and journalists to describe the symptoms of social dysfuction without explaining the causes. This integrationist sociology performs, thusly, an ideological function.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/homso_0018-4306_1999_num_131_1_2992