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Titre Icône : canon et portrait
Auteur Maria Rozanova
Mir@bel Revue Cahiers du monde russe
Titre à cette date : Cahiers du monde russe et soviétique
Numéro volume 29, no 3-4, juillet-décembre 1988 Le christianisme russe entre millénarisme d'hier et soif spirituelle d'aujourd'hui
Page 317-321
Résumé anglais Maria Rozanova, Icon: canon and portrait. For old Russia, the canon was not a constraint, but the condition of life itself, and specifically that of the icon art. The canonical schemes were called "podlinnik" ("original") and the faithful reproduction of the model explains the popular piety towards the first of holy images, the icon of Savior Acheiropoielos (made by a non human hand). The coexistence of the canon and reality was natural. The inspiration of the iconograph was derived from relics, so that the Russian medieval art is characterized by what can be called "metaphysical realism".
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/cmr_0008-0160_1988_num_29_3_2150