Titre Paysages sociaux et itinéraires de formation [Les voyages d'études des économistes russes à l'étranger, années 1860 et 1870]
Auteur Alberto Masoero
Mir@bel Revue Cahiers du monde russe
Numéro volume 36, no 1-2, janvier-juin 1995 Cultures économiques et politiques économiques dans l'Empire tsariste et en URSS, 1861 - 1950
Résumé anglais Alberto Masoero, Social landscapes and routes of intellectual development. The travelling fellowships of Russian economists in foreign countries during the 1860 'sand 1870 s. The article examines the travels and studies abroad (komandirovki) of some fifteen Russian doctoral students preparing for an academic career in economics and related disciplines in the 1860's and 1870's. Among them are V.A. Lebedev, M.M. Vol'skii, N.I. Ziber, A.I. Chuprov, N.A. Kablukov, and I.I. Ianzhul. The inquiry makes extensive use of the progress reports these future professors sent periodically to Russia while attending courses at various European universities. Other sources employed include memoirs, journal correspondence, and writings published during or immediately after the journey in the West.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/cmr_1252-6576_1995_num_36_1_2419