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Titre Pensionnats d'élite. Ethnographie d'une transmission de pouvoir.
Auteur Caroline H. Persell
Mir@bel Revue Actes de la recherche en sciences sociales
Numéro no 138, juin 2001 L'exception américaine
Rubrique / Thématique
L'exception américaine
Résumé Pensionnats d'élite. Ethnographie d'une transmission de pouvoir Faire ses études dans un internat privé aux États-Unis est depuis toujours un excellent moyen d'accéder aux postes de décision. Bien qu'elles accueillent moins de 1 % des lycéens, ces institutions forment un nombre dispropor- tionnellement élevé de personnalités marquantes dans le monde des affaires, de la politique et de la culture. Traditionnels et conservateurs, les lycées privés constituent une institution typiquement américaine qui n'a pas d'équivalent, en partie puritaine, en partie anglaise, en partie « Wall Street ».
Résumé anglais Elite boarding-schools Ethnography of one kind of power transmission Having gone to a private boarding-school, or prep-school as they are known, in the United States has always been an excellent path to a job as a decision-maker. Although these institutions account for less than 1 % of all high- school enrollment, they turn out a disproportionately high number of outstanding figures in the world of business, politics and culture. Traditional and conservative, prep- schools are a typically American institution ; part puritanical, part English, part Wall Street, they have no equivalent anywhere . They played an important role in forming and maintaining a dominant class in America because they accepted both East-Coast patricians and parvenus. The collective identity forged in these prep-schools thus lays the foundations of an aristocratic solidarity and consciousness. Between 1978 and 1983, the authors visited 55 such boarding schools throughout the US. They spent five days in each, attending classes, assemblies, chapel, games, cultural
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/arss_0335-5322_2001_num_138_1_2760