Contenu de l'article

Titre Musical Descriptions and Sensations: the Presence of Music in English Romantic Poetry
Auteur Claire Téchéné
Mir@bel Revue Etudes anglaises
Numéro Volume 67, octobre-décembre 2014 Text and Music in Early Modern England
Rubrique / Thématique
Articles
Page 470-483
Résumé Cet article se propose d'étudier les modalités de l'utilisation du champ lexical de la musique et des sensations auditives à travers quelques exemples de l'œuvre des principaux poètes romantiques anglais. Il s'agit de montrer que le traitement de la sensation musicale témoigne du rapport romantique au monde (nostalgie de l'harmonie, confiance accordée à la subjectivité) ainsi que d'une vision de la musique comme double à la fois envié et repoussé de l'expression poétique.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais This paper examines a few characteristic examples of how the musical lexical field and auditory sensations at large are treated by the main English Romantic poets in the context of a renewed confidence in subjective perception. It aims at showing that musical sensations are part of the Romantic vision of the world (nostalgia for a forsaken harmony, quest for a transparent meaning) and that music stands both as a paradigm and a counter-model for poetic expression.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_674_0470