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Titre La « máquina teratológica » en el Facundo de Sarmiento
Auteur Andrea Torrano
Mir@bel Revue Amerika
Numéro No 11, 2014 Monstres et monstruosités dans les représentations esthétiques et sociales
Rubrique / Thématique
Thématique
 Monstres et monstruosités
Résumé anglais This article realizes a biopolitical interpretation about Facundo (1845) around the monstrosity of two figures: Facundo Quiroga and Juan Manuel de Rosas. Sarmiento exhibits a tension between civilization and barbarism; a tension, that far from eliminate the barbarism, includes it as an « inclusive exclusion ». The conflict between civilization and barbarism can be read at the light of, what Giorgio Agamben termed, the « anthropological machine » –which produces humanity- and of, what we called, the « teratological machine » –which produces monstrous bodies and subjectivities. Sarmiento's narrative operation consists in showing Quiroga and Rosas as monsters, as the negative reverse of the civilized.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://amerika.revues.org/5642