Titre | La « máquina teratológica » en el Facundo de Sarmiento | |
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Auteur | Andrea Torrano | |
Revue | Amerika | |
Numéro | No 11, 2014 Monstres et monstruosités dans les représentations esthétiques et sociales | |
Rubrique / Thématique | Thématique Monstres et monstruosités |
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Résumé anglais |
This article realizes a biopolitical interpretation about Facundo (1845) around the monstrosity of two figures: Facundo Quiroga and Juan Manuel de Rosas. Sarmiento exhibits a tension between civilization and barbarism; a tension, that far from eliminate the barbarism, includes it as an « inclusive exclusion ». The conflict between civilization and barbarism can be read at the light of, what Giorgio Agamben termed, the « anthropological machine » –which produces humanity- and of, what we called, the « teratological machine » –which produces monstrous bodies and subjectivities. Sarmiento's narrative operation consists in showing Quiroga and Rosas as monsters, as the negative reverse of the civilized. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Article en ligne | http://amerika.revues.org/5642 |