Titre | Imitation et développement humain : les premiers temps de la vie | |
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Auteur | Andrew N. Meltzoff, M. Keith Moore | |
Revue | Terrain | |
Numéro | no 44, mars 2005 Imitation et Anthropologie | |
Rubrique / Thématique | Imitation et Anthropologie |
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Page | 71-90 | |
Résumé |
L'imitation est un fondement biologique de la culture qui assure la préservation et la transmission intergénérationnelle des modèles acquis de comportements. C'est aussi un mode fondamental de compréhension interpersonnelle permettant aux nourrissons de reconnaître que les autres sont des êtres sensibles dotés d'une vie mentale et semblables à eux. Cette reconnaissance d'une équivalence sans confusion entre le moi et l'autre s'avère essentielle au développement de la cognition sociale humaine. Dans cet article, nous passons en revue les données empiriques concernant différents aspects de l'imitation infantile : faciale, différée et mutuelle. Nous montrons qu'à travers elle les bébés humains apprennent qu'ils ne sont pas seuls mais existent comme membres d'une communauté de semblables. Nous mettons ainsi en évidence l'importance des fonctions et du rôle psychologiques de l'imitation, sans laquelle la culture ne pourrait survivre ni l'esprit humain atteindre le niveau qui est le sien. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Résumé anglais |
Why infant imitation is important for theories of human developmentHuman infants are the most imitative creatures in the animal kingdom. Imitation is the foundation for culture – a biological basis for assuring that customs, rituals, and learned behavior patterns are preserved across generations. Imitation is also Nature's way of solving the classic philosophical puzzle called the “Problem of Other Minds”. In imitating, infants recognize that other people are “like me” in their actions, and this is a precursor for developing the idea that other people are “like me” in internal mental states. In short, imitative experience leads young children to the idea that other people are sentient beings with a “theory of mind” and (later in development) moral rights, just like their own. The recognition of an interpersonal equivalence, without a confusion between self and other, is essential for the development of human social cognition. In this article we review empirical evidence concerning infant imitation, including: facial imitation, imitation from memory (deferred imitation), mutual imitation, and we examine the important psychological roles and functions imitation plays in human development. Without infant imitation, culture could not survive and the adult mind would not reach the level it achieves. Through imitation, human infants learn that they are not alone but rather exist as a member of a community of others who are like themselves. Human imitation is based an innate kernal, but also provides a mechanism for learning about other people. We conclude that imitation is both a basic measure of self-other understanding and a prime engine in its growthand elaboration. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Article en ligne | http://terrain.revues.org/2455 |