Titre | Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se regrette | |
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Auteur | Gil Bartholeyns | |
Revue | Terrain | |
Numéro | no 65, septembre 2015 Nostalgie | |
Rubrique / Thématique | Nostalgie |
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Page | 12-33 | |
Résumé |
La photographie est réputée être le médium de la nostalgie. Depuis quelques années, la photographie rétro et, de façon plus surprenante, la colorisation de photos noir et blanc sont devenues des pratiques de nostalgie volontaire. J'appelle « pronostalgie » cette émotion positive. L'objet pronostalgique est l'objet qui présente une modalité esthétique propre à susciter cette humeur que la psychologie expérimentale perçoit elle aussi comme étant plus (re)constructive que régressive. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Résumé anglais |
Nothing is lost, nothing is created, everything is regrettedVintage photographies with colors addedPhotography is believed to be a medium for nostalgia. During the last few years, making “vintage” photographs and, more surprisingly, the coloring of black and white photos have become part of the practice of the making of nostalgic objects. I will label this positive emotion “pronostalgia”. The pronostalgic object demonstrates an aesthetic modality which creates the mood which experimental psychology also identifies as being more reconstructive than regressive. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Article en ligne | http://terrain.revues.org/15803 |