Contenu de l'article

Titre Psychologie du dirigeant face à l'évolution des mécanismes de gouvernance d'entreprise dans un contexte d'hyper croissance
Auteur Jean-pierre Boissin, Frédérique Grazzini, Georges Weil
Mir@bel Revue Gestion 2000
Numéro Volume 28, 2011/4 Dossier : TIC, e-Commerce & Entrepreneuriat
Page 81-102
Résumé Nous analysons un évènement, les "Naturals games", qui se situe dans la suite d'autres manifestations organisées par la même association durant une douzaine d'années. Notre approche consiste à comprendre les différentes configurations du système d'acteurs pour chacun des évènements organisés par le passé et les évolutions productrices d'innovations. L'approche via la théorie de l'acteur réseau permet d'apporter une lecture originale des manifestations sportives de nature. Les différentes dimensions de cette activité (marketing, promotion territoriale, développement et structuration des pratiques sportives, etc.), utilisées comme moyen de justification de son intérêt par les acteurs qui le portent, sont autant d'exemples de traductions permettant des accords entre les différents partenaires.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais The psychology of the manager towards corporate governance development during periods of extreme growth. At a time when technological economy constitutes one of the main very high growth sectors and when investment on “innovation through research” has been introduced as a priority by the French government, this article highlights several links between the socio psychological profiles of professor-researchers who established a start-up and the evolution of firm's governance processes. Indeed, in a context of very high growth, firms often progress from an entrepreneurial status to a managerial one. The case study EQUITIME, a start-up created at the end of 1999 - following the French law called “Loi sur l'innovation et la recherche” -, underlines the main stakes that a professor-researcher who established a start-up has to face in a context of very high growth. This research highlights the different points of rigidity which appear through very high growth process – at financial, business, organisational and human levels. Research literature often idealizes the socio-psychological profiles of start-up's founders. However, these socio-psychological characteristics can become sources of problems at certain stages in very high growth process.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=G2000_284_0081