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Titre Adoption of cloud computing in emerging countries: the role of the absorptive capacity
Auteur Adel Ben Youssef, Walid Hadhri, Téja Maherzi
Mir@bel Revue Systèmes d'information & management
Numéro vol. 20, no 4, 2015 Cloud computing
Rubrique / Thématique
Articles de recherche
Page 117-142
Résumé Cet article a pour objectif de développer un cadre théorique qui explique la décision d'adoption de l'information en nuage (Cloud Computing (CC)) dans les pays émergents. Il met l'accent sur le rôle spécifique de la capacité d'absorption technologique surtout lorsque la décision d'adoption a pour objectif de stimuler l'innovation. Pour se faire, nous adoptons une conception de la capacité d'absorption identique à celle développer par Todorova et Durisin (2007) qui proposent un cadre reliant les contributions de Cohen et Levinthal (1989) et Zahra et George (2002). Pour tester notre modèle théorique, nous estimons deux modèles économétriques relatifs à la probabilité d'adoption du CC en général et à la probabilité d'adoption du CC pour innover. Nos données proviennent d'un questionnaire administré en mode face-à-face sur un échantillon aléatoire de 350 entreprises tunisiennes. Nos résultats empiriques confirment nos affirmations théoriques et montrent que la perception de la technologie est un facteur clé d'adoption du CC (en général), et que la capacité d'absorption est fondamentale pour l'adoption du CC pour une finalité d'innovation. Nous montrons également que la pression concurrentielle est un facteur explicatif important.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais This paper aims to develop a theoretical framework that explains the cloud computing (CC) adoption decision in emerging countries. It emphasizes the specific role of technological absorptive capacity especially if CC is adopted to boost innovation. Our examination of absorptive capacity is in line with Todorova and Durisin (2007) who propose a framework linking the contributions of Cohen and Levinthal (1989) and Zahra and George (2002). To test our theoretical claims, we estimate two models predicting the probabilities of adopting CC, and of adopting CC for innovative aims. We include in our model variables for the firm's competitive pressure and external environment, perceived technological impacts, and technological absorptive capacity. We also include control variables such as firm age and size, and sector of activity. We employ a bivariate probit model to explain the determinants of the decision to adopt CC, and an ordered probit model with sample selection in order to understand the determinant of adoption for innovation. Our data are from a questionnaire administered face-to-face to a random sample of 350 Tunisian firms. Our empirical findings confirm our theoretical claims and show that perception of the technology is a key factor in CC adoption (for general purposes), and that absorptive capacity is fundamental for adoption of CC for innovation. We show also that competitive pressure is an important explanatory factor: the more competitors that adopt a technology, the more likely the firm will adopt it.JEL Classification: L21, O31, O33.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=SIM_154_0117 (accès réservé)