Titre | Éducation diffuse et relation sociale | |
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Auteur | André Petitat | |
Revue | Education et sociétés | |
Numéro | no 16, 2005 La sociologie de l'éducation à l'épreuve des changements sociaux | |
Rubrique / Thématique | Dossier : Une recomposition de champ entre la culture scolaire et les cultures sociales |
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Page | 155-166 | |
Résumé |
Les sociologues, depuis quelque temps déjà, ont pris conscience du surinvestissement dont l'école était l'objet, au détriment de l'éducation diffuse en général. Cette prise de conscience s'est traduite par une diversification des objets de recherche. Le présent article se situe dans cette perspective d'un élargissement du regard sociologique sur l'éducation. Il part du point de vue que l'éducation procède par insertion dans des relations –parfois scolaires, la plupart du temps non scolaires– et que toute relation comporte une triple dimension d'inculcation, d'apprentissage et de socialisation. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
Sociologists have for some time become aware of the overemphasis on school to the detriment of diffuse education in general. It has given rise to a diversification of research subjects. This article is set within the framework of a widened sociological viewpoint on education. It takes for granted that education proceeds through insertion into relations and that each relation includes a triple dimension of installation, learning and socialisation.
This contribution is intended to react against the growing split of sociology into different subfields through the example of teenage cultural practices. Their study falls within different fields: sociology of arts and culture, sociology of work, sociology of knowledge, sociology of education, etc. Too much focus on a specific subfield results in irrelevant analyses as the “truth” of practices partly lies outside the subfield in question. In turn, the trouble with this isolation is that the way teenagers try to be distinguished from their peers is overemphasised. Thus a purely artificial portrait of teenagers is drawn. If sociology is not to fall into an “identity substantialisation”, it should try to think out together a transitional situation common to all social groups save for the differences in school and family backgrounds and gender. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ES_016_0155 |