Titre Les démonstratifs à l'épreuve du texte ou sur « Cette côte de la baie de l'Arguenon »
Auteur G. Kleiber
Mir@bel Revue Langue française
Numéro no 120, décembre 1998 Les démonstratifs : théorie linguistique et textes littéraires, sous la direction de Marie-Noëlle Gary-Prieur et Martine Léonard
Résumé anglais "This coastline of Arguenon's bay" : Demonstratives text-tested. The aim of this paper is to study exhaustively one of the textual uses of the demonstrative adjective, given in the following quotation from Michel Tournier's Les Météores : "Le soleil s'inclinait déjà derrière la colline où les innocents de Sainte-Brigitte cueillaient des asters (...). Cette côte de la baie de l'Arguenon, orientée à l'est, ne reçoit le vent marin que des terres...". The analysis of this example gives interesting results on four points : (i) all types of uses of the demonstrative adjective have not yet been pointed out ; (ii) the theoretical explanation of some peculiar demonstratives, also called "literary demonstratives", implies an identification of the type of use ; (iii) this identification is not permitted by the sole effects produced by the demonstrative ; (iv) it implies a study of the correspondences between spatial uses and textual uses.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/doc/lfr_0023-8368_1998_num_120_1_6271