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Titre L'émergente Asie face à un occident enfièvre de bulles spéculatives
Auteur Louis Baeck
Mir@bel Revue Questions de communication
Numéro no 14, 2008 Moteurs de recherche. Usages et enjeux
Rubrique / Thématique
Échanges
Page 151-181
Résumé Quelles que soient les forces d'uniformisation exercées par la gouvernance occidentale, un contre-courant porteur de trajectoires de modernisation et de dynamiques asiatiques se manifeste avec une assertivité qui nous dérange. Les champions de la croissance économique de ces régions sont les catalyseurs d'un basculement géopolitique sans précédent. Afin de bien comprendre l'ascendance et les aspirations des locomotives émergentes d'Asie ainsi que du réveil de l'islam asiatique, la lecture de leurs écrits s'impose. L'analyse de ces différentes cultures discursives qui éclairent leurs trajectoires est une bonne voie pour accéder à une perspective du dedans. En Occident, nos analystes ont l'habitude de percevoir « les autres de ce monde » par le seul prisme de nos propres concepts et normes. L'intelligentsia d'Asie comme celle du monde islamique nous accusent de narcissisme intellectuel. Leurs thématisations nous aideront à élargir notre registre conceptuel et l'horizon épistémologique. Car, dans un contexte globalisé, le concept d'humanité et les modes de son devenir n'appartiennent déjà plus à une seule tradition de pensée. L'évaluation des quatre types de mondialisation – la trajectoire de la Chine, de l'Inde, du monde islamique et des États-Unis – nous fera mieux connaître les mouvements de fond qui transforment et déterminent le monde dans lequel nous vivons.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais In spite of the ambition for universality of western global governance and its constraints tending towards worldwide uniformity, a powerful counter-wave of Asiatic modernity is manifest. Its assertivity works as a shock. By their size and spectacular economic growth these emerging powers also produce an unprecedented quirk in the geopolitical configuration. In order to fully understand the forces that underpin their strategy of catching up with the West, as well as the change in historical consciousness elicited the Islamic revival in Asia, a reading of discursive discourses emanating from their intellectual centers and opinion makers is necessary. This is also the most promising way to get a view from the inside. Western analysts tend to view and evaluate the others in the world at large, only through the prism of « our » concepts and norms. On the basis of this practice we Westerners are accused of « intellectual narcissism ». We advise to study and to appreciate the alternative vistas produced by intellectuals from different cultural and spiritual traditions. These will widen the horizon of our worldview and diversify the conceptual fabric of our human sciences. In a globalized context like ours, it is imperative to incorporate other cultural perspectives, especially those positioned far beyond the ones contemplated by western scholars. Contrasting and innovative views from Asian sources question our complacency and stir things up in the direction of a fairer and more diversified outlook. Our text offers a view on four different trajectories of globalization China, India, the Islam world and the United States – such as they are stylized by their own discursive traditions. And each case is looked at from within. Their scope and variety help us to better understand the different forces that shape and determine the world we live in.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://questionsdecommunication.revues.org/957