Titre Les débuts difficiles de l'École nationale d'administration (1945-1958)
Auteur Antoine Prost
Mir@bel Revue 20 & 21. Revue d'histoire
Titre à cette date : Vingtième siècle, revue d'histoire
Numéro no 134, avril-juin 2017 Vingtième Siècle à l'épreuve du présent
Résumé Envisagée depuis longtemps, la réforme du recrutement et de la formation des hauts fonctionnaires avait échoué. Le Front populaire n'était pas parvenu à créer une École nationale d'administration. Elle naît en 1945 dans le cadre d'une reconstruction d'ensemble de la haute fonction publique, l'une des grandes réformes de la Libération. Mais ce double caractère lui vaut d'une part une longue résistance des administrations qu'elle dérange, et d'autre part, durant les années 1950, l'hostilité des parlementaires de droite qui contestent sa pédagogie, tentent de l'épurer et lui infligent des brimades. Il faut attendre la Cinquième République pour qu'elle sorte de ces difficultés.
Résumé anglais A Shaky Start: The First Years of the National School for Public Administration (1945-1958)Though it had long been envisioned, every attempt at reforming the recruitment and training of high-ranking civil servants had run aground, with the Popular Front (Front populaire) failing to create a national school for public administration. But in 1945, in the context of an overall reform of public service, the provisional government succeeded in founding such an institution, which became one of the Liberation's most ambitious projects. However, the institution's dual nature meant that it incurred both long-standing resistance from the administrations it came to disturb, as well as, during the 1950s, the hostility of right-wing parliamentarians who challenged its pedagogy, through measures that aimed to both bully and streamline. The École nationale d'administration (National School for Public Administration) would thus have to wait until the beginning of the Fifth Republic to overcome a number of major obstacles.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=VING_134_0065