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Titre Concealment, revelation and cosmological dualism. Visibility, materiality and the spiritscape of the Torres Islands, Vanuatu
Auteur Carlos Mondragón
Mir@bel Revue Cahiers d'anthropologie sociale
Numéro n°11, 2015 Montrer / Occulter : visibilité et contextes rituels
Rubrique / Thématique
Montrer / Occulter : visibilité et contextes rituels. Perig Pitrou et Guilhem Olivier [Dirs.]
 Articles
Page 38-50
Résumé Dans cet article, je propose une analyse ethnographique de l'incertitude et de l'ordre socio-cosmique aux îles Torres, une société du Nord de Vanuatu, où le monde des vivants coexiste avec le monde des morts dans une relation mutuellement constitutive. Le monde des morts est compris comme un monde spéculaire qui reflète une image de miroir idéal utilisée pour la négociation de la stabilité sociale et territoriale. Les relations avec les habitants de ce « spirit-scape » s'établissent grâce à des rituels exceptionnels, durant lesquels ont lieu des processus de révélation contrôlée. Afin d'étudier ces relations, j'ai privilégié les préoccupations des acteurs et les cadres autochtones, qui ne coïncident pas toujours avec les thèmes traditionnels des questions de pouvoir et de contrôle, mais correspondent aux dimensions morales, visuelles et performatives qui caractérisent les relations avec les esprits. Par conséquent, je soutiens que le souci de l'ordre socio-cosmique est inséparable de la négociation quotidienne de l'identité géographique constituée à travers des réseaux qui associent des personnes et des lieux.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais In this article, I discuss mirror worlds as a key source of moral and social ideals in Island Melanesia. To this end, I offer an ethnographic analysis about uncertainty and socio-cosmic order in the Torres Islands, a North Vanuatu society in which the world of the living coexists in a mutually constitutive relationship with the world of the dead. The latter, which I refer to as the spirit-scape of the Torres, is a concealed (because spiritual) geography that overlaps and is coeval with the world of the living. Engagement with the inhabitants of this spirit-scape is realised through extraordinary ritual processes of controlled revelation. Importantly, the world of the dead is considered the ultimate source of social and cosmic order for the living ; an order that hinges on ideal forms of behaviour and morality. Hence, it is understood as a specular world that functions as a mirror image for the (re)iteration of stability in respect of social and territorial relations. The ethnographic materials that I present have implications for political, social, and economic processes, and for that reason they tend to be approached through the paradigms of secrecy and control. By contrast, I attempt to foreground indigenous concerns and frames, which do not only – or primarily – concentrate on issues of power and control, but speak to the moral, visual and performative dimensions of engagements with the spirits. Moreover, I suggest that the interleaving of the worlds of the living and the dead offers a mirror-image for social and territorial ordering. Hence, I claim that the concern for socio-cosmic order is inseparable from the quotidian negotiation of geographical identity across this-worldly networks of persons and places.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=CAS_011_0038