Contenu de l'article

Titre Nuit et Brouillard : un tournant dans la mémoire de la Shoah
Auteur Christian Delage
Mir@bel Revue Politix
Numéro vol 16, no 61, 2003 Politiques du cinéma
Rubrique / Thématique
Dossier : Politiques du cinéma
Page 81-94
Résumé Nuit et Brouillard : un tournant dans la mémoire de la Shoah Christian Delage La période des années 1950 se distingue-t-elle vraiment par une absence d'intérêt historiographique pour l'histoire du génocide des juifs d'Europe ? L'analyse du film réalisé en 1955 par Alain Resnais, Nuit et Brouillard, grâce à l'ouverture des archives du producteur Anatole Dauman, démontre qu'il n'en est rien. La genèse du film révèle une attention nouvelle portée par son commanditaire, le Comité d'histoire de la deuxième guerre mondiale (présidé par Henri Michel), à la politique d'extermination nazie au moment de la commémoration du dixième anniversaire de l'ouverture des camps. En comparant le manuscrit du scénario rédigé par Alain Resnais et le commentaire de Jean Cayrol, l'on apprend que c'est in extremis que la mention du génocide a disparu. Cet article revient sur les conditions de collaboration entre les différents partenaires du film et propose une série d'explications sur la vision du système concentrationnaire proposée.
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais Night and Fog: A Turn in the Memory of the Shoah Christian Delage Night and Fog is the first major French film about the concentration camps. Since its first release, in 1956, it was played both in commercial and art theaters, thanks to a short running time (31 min.). Some demanding teachers organized current screenings of the picture in the classroom. Then, the authorities required the film to be one of the readers of the students, allowing it to become a sort of compulsory reference when it cornes to dealing with the Holocaust in schools or fighting the resurgence of antisemitism in French society (it was broadcast on all TV channels after the desecration of the Jewish cemetery in Carpentras in 1990). This official recognition could make us believe that Cayrol and Resnais's work, produced by Anatole Dauman for Argos Pictures, received as soon as it was released an enthusiastic welcome. Or that, at least, a consensus had been finally reached over the years, because of the gravity of the film's purpose and the aesthetic and ethic framework within which it was made. Actually, it proved to be problematic in 1956, and still is some 46 years latter. This paper deals, for example, with the following: why, at the very last moment, was the mention of the Final Solution cut from the commentary?
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/polix_0295-2319_2003_num_16_61_1257