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Titre Oppositional loyalty of the individual: When symbolic consumption and anti-consumption are two faces of the same coin
Auteur Amina Djedidi
Mir@bel Revue La Revue des Sciences de Gestion
Numéro no 285-286, 2017 Un trait d'Union
Rubrique / Thématique
II. Cultures and management
Page 61-70
Résumé La présente recherche a comme objectif d'explorer le phénomène de la fidélité oppositionnelle de l'individu puisqu'il emprunte de nouvelles composantes de la littérature sur la consommation symbolique et l'anti consommation symbolique. En se basant sur le marché des smartphones, nous analysons les commentaires des internautes et les entretiens des consommateurs. Les résultats mettent en avant l'existence de la fidélité oppositionnelle s'exprimant par une attitude et un comportement positifs envers la marque choisie et une attitude et comportement négatifs envers la marque rejetée. Les résultats permettent aux managers de définir des stratégies de défenses du capital marque et de résister à la concurrence. Une nouvelle grille de lecture de la fidélité est ainsi proposée.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais This research aims to explore oppositional loyalty of the individual concept as it acquires a new component borrowed from symbolic consumption and anti-consumption literature constituting this study theoretical framework. Based on the smartphones field, we analyzed online internauts' comments and consumers' interviews. Results highlight the existence of oppositional loyalty based on positive attitudes and behavior towards the chosen brand and negative ones towards the avoided brand. These results allow managers to define strategies for defending brand equity and to resist their competitors' attacks. A new reading grid for loyalty is then offered.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RSG_285_0061