Titre "Régions et "utilisation de l'espace européen" : la politique du Sud de la France"
Auteur Paul Alliès
Mir@bel Revue Sciences de la société
Numéro no 25, février 1992 La question transfrontalière (2)
Analyses
Page 129
Résumé L'avancée vers l'Europe du marché unique renforce le besoin de coopération institutionnalisée de régions transfrontalières. Des programmes communautaires ou des politiques nationales s'efforcent de l'organiser. Mais la dynamique de coopération inter-régionale déborde cette approche normative. En témoignent les diverses politiques incluses dans les accords entre les cinq régions du sud de la France : suivant des rythmes très variables de mise en œuvre (entre l'Aquitaine et la Corse), elles n'en
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais As Europe moves towards the single market, the need for cooperation between institutions of cross-border regions becomes more apparent. Efforts to organize this have been made through European community programs and the policies of national governments. But the dynamic of inter-regional cooperation takes us beyond this normative approach. Evidence of this may be found in various policies included in the agreement made between the five regions of the South of France : although implemented at a varying rate (as between the Aquitaine region and Corsica) they nevertheless involve exchanges between border regions (Liguria and Catalonia). Can the redefining of states territories go with an inter-regional cooperation within a country ? The answer to this question made by the South of France is a timid but meaningful one.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne https://www.persee.fr/doc/sciso_0998-8262_1992_num_25_1_1004