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Titre Questions on space and intersections in the historiography of modern Brazilian architecture
Auteur Anat Falbel
Mir@bel Revue ABE Journal : European architecture beyond Europe
Numéro no 7, 2015 South America
Rubrique / Thématique
Dossier : South America
Résumé Cet article propose une approche de type spatial pour une analyse historiographique particulière : la déconstruction de la narration de l'architecture moderne brésilienne, telle qu'elle est représentée par son chef de file, l'architecte Lúcio Costa. L'analyse se nourrit de trois perspectives distinctes : la première concerne le contexte dans lequel cette narration de l'architecture moderne brésilienne a évolué, ou la position de Lúcio Costa pendant les années 1930, une période de grande agitation culturelle sous la dictature de l'Estado Novo (1937-1945). La deuxième perspective se tourne vers le champ de la géographie culturelle et étudie scrupuleusement la conception de l'histoire de Costa et sa façon d'employer les notions de transmission, d'échange et de dialogue, d'un côté dans l'espace culturel contemporain, de l'autre côté entre le passé et le présent historique. L'engagement de Costa qui affirme une identité nationale apparaît face au caractère supranational des énoncés de penseurs américains comme George Kubler ou Robert Chester Smith sur l'art et l'architecture de l'Amérique latine. La troisième et dernière perspective introduit l'idée d'un dialogue culturel selon la tradition de réflexions théoriques sur les espaces de Georg Simmel et Martin Buber au premier quart du XXe siècle.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais This text proposes a spatial approach to a particular historiographical analysis: the deconstruction of the Brazilian modern architecture narrative as advanced by its main proponent architect, Lúcio Costa. The analysis is advanced from three different perspectives. The first concerns the place from within the Brazilian modern architecture narrative occupied by Lúcio Costa during the 1930s, a period of major cultural unrest under the Estado Novo dictatorship (1937–1945). The second invokes the field of cultural geography, scrutinising Costa's understanding of the concept of history and the way he understood and used the notions of transferences, exchanges and dialogues both in the cultural space of the time and between the past and the historical present. Costa's commitments to the assertion of a national identity emerge in contrast to the supranational character of North American scholars George Kubler and Robert Chester Smith's formulations on Latin American art and architecture. The third and last perspective introduces the idea of cultural dialogue, following the tradition of the spatial theoretical formulations developed by Georg Simmel and Martin Buber during the first quarter of the twentieth century.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://journals.openedition.org/abe/2610