Titre | Leisure mobility and individuals' relationship to the living environment: a comparison between the Paris and Rome urban regions. | |
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Auteur | Hélène Nessi | |
Revue | Environnement Urbain | |
Numéro | volume 11, 2017 La ville durable à l'épreuve des pratiques | |
Rubrique / Thématique | Hors-Thème |
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Résumé |
Cet article analyse comment (aux côtés d'autres facteurs) le rapport qu'entretiennent les individus à leur milieu de vie affecte leur mobilité de loisirs. Pour cela nous avons constitué une typologie, comprenant 5 profils d'individus, constituée à partir de la relation déclarée de ces derniers à leur milieu de vie. A partir d'une approche statistique, nous montrons ensuite que cette typologie explique en partie les différences de mobilité de loisirs en plus d'autres facteurs socio-économiques et spatiaux: le revenu, le niveau d'éducation, la profession, le lieu de résidence (densité de la zone résidentielle). Cette approche complémentaire contribue finalement à mieux comprendre les facteurs de la mobilité, en dépassant notamment les explications déterministes et souligne en particulier la notion de mobilité compensatoire. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Résumé anglais |
In this article we examine how (alongside with other factors) the relationship that individuals have to their living environment affects their leisure mobility. We first elaborate a typology (comprising 5 types) of individuals according to their stated relationship to their living environment. Using a statistical approach, we then show that this typology partially explains inter-individual differences in leisure mobility, after taking into account other socioeconomic and spatial explanatory factors: income, level of education, profession, residential location (esp. density of residential area) and demographic characteristics. This statistical argument is complemented with a qualitative study of the meanings given by individuals to their living environments and leisure mobility practices, which ultimately contributes to better understand the drivers of leisure mobility and to emphasize in particular the notion of compensatory mobility. A given urban context may accomodate very different practices and very diverse life projects and the approach developed in the paper has allowed to move away from deterministic explanations for leisure mobility. Source : Éditeur (via OpenEdition Journals) |
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Article en ligne | http://journals.openedition.org/eue/2034 |