Titre Malthus is still breathing: Environmental concerns and attitudes towards immigration in Europe
Auteur Paula Puskarova, Ivana Dancakova
Mir@bel Revue Mondes en développement
Numéro no 184, 2018/4 Migrations et institutions
Résumé Le travail porte sur les préoccupations environnementales des populations européennes face à la crise des réfugiés. À l'aide de l'enquête sociale européenne de 2016, nous estimons les effets des craintes concernant l'environnement tout en contrôlant les facteurs individuels et institutionnels. Les résultats suggèrent que, même si les questions de sécurité expliquent la plus grande part des attitudes vis-à-vis de l'immigration, les préoccupations environnementales dépassent nettement les effets statistiques de la religion, du revenu ou de l'expérience de la vie à l'étranger.
Résumé anglais The paper addresses the environmental concerns European populations appear to have in the face of the recent refugee intake. Using the European Social Survey 2016 dataset, we estimate the effects of those concerns while controlling for both individual and institutional factors. The results suggest that even though safety concerns do explain the largest share of variation in immigration attitudes, environmental concerns exceed those of religion, income, or the experience of living abroad.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=MED_184_0065