Titre | Les consumer-to-consumer supply chains | |
---|---|---|
Auteur | Aurélien Rouquet, Christine Roussat, Valentina Carbone | |
Revue | Revue française de gestion | |
Numéro | no 277, novembre-décembre 2018 Le supply chain management | |
Rubrique / Thématique | Partie I. Le SCM en question |
|
Page | 93-107 | |
Résumé |
La littérature en supply chain management (SCM) a délaissé un
type de supply chains : les consumer-to-consumer (C2C)
supply chains, qui relient les consommateurs lorsqu'ils échangent des produits. Reposant sur une approche conceptuelle, cet
article montre à la communauté logistique et SCM l'intérêt qu'il y
a à explorer ces supply chains. L'article dégage quatre
spécificités de ces chaînes : 1) leur orientation perpendiculaire
aux supply chains classiques, 2) le fort amateurisme de ses
acteurs, 3) leur large encastrement social, 4) leur structure
plus directe. L'étude des C2C supply chains est susceptible
d'élargir le spectre du SCM en y intégrant plus fortement le
consommateur. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
|
Résumé anglais |
Supply chain management (SCM) literature has neglected consumer-to-consumer
(C2C) supply chains connecting consumers. Our conceptual paper highlights the
interest to define them. Relying on typical examples of C2C supply chains, the
article identifies four specificities: 1) their orientation considered as perpendicular
to classic supply chains; 2) their actors' amateurism; 3) their social embeddedness; and 4) their direct structure. Finally, understanding C2C supply chains
contributes to better integrate the logistics role of consumers in supply chains and
thus expands SCM spectrum. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
|
Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RFG_277_0093 |