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Titre Quelques réflexions sur la communication et l'entreprise
Auteur Dimitri Weiss
Mir@bel Revue Communication
Titre à cette date : Communication et information
Numéro Vol. 2, no 2, automne 1977 Manifeste iconique.
Page 318-327
Résumé L'auteur rappelle que la communication est un processus d'échange dynamique et, si possible, équilibré — des informations entre les individus ou des groupes. Se situant dans le domaine des relations industrielles et des relations publiques, l'auteur trace l'évolution de la conception de la communication chez les «managers» et note que les gestionnaires savent bien apprécier le pouvoir que confère la propriété d'une information puisque leur pratique consiste à transmettre une information réductrice des vrais problèmes.
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais Communication within industry Managers and public relations officers still define communication as the successful attempt of one individual or group to make understood by another individual or group a particular bit of information and, eventually, to initiate a change of attitudes or of behaviour. Taking as a starting point the view that communication is a dynamic process in which both "sender" and "receiver" exchange bits of information and attempt to modify one another's attitudes and behaviour, the author notes that existing managerial communication policies and practices will undoubtly come under attack. Since information is power or a basis of power present day public relations practices to seek compromise rather than to promote debate or dialogue, which is the true form of communication, will come under close and critical scruting.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne https://www.persee.fr/doc/comin_0382-7798_1977_num_2_2_1037