Titre | La montagne comme lieu de la complexité | |
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Auteur | Françoise Gerbaux | |
Revue | Revue de Géographie Alpine | |
Numéro | vol. 77, no 1-3, 1989 | |
Rubrique / Thématique | Des sociétés spécifiques ? |
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Page | 17 pages | |
Résumé |
Résumé. — Le territoire montagnard tire sa spécificité non pas du «lieu», mais de la complexité de la gestion de ce lieu. Cette complexité découle de la sédimentation des interventions publiques sectorielles concurrentes sinon contradictoires sur un espace limité, mettant en scène aussi bien les corps de l'Etat que la «société civile». Une crise du mode de gestion sectoriel est née des contradictions entre les objectifs des différentes politiques. Au début des années 70, la politique de la montagne tente de remédier à ces dysfonctionnements. Les tentatives de coordination administrative au niveau central n'ont pas abouties. La gestion technocratique spécifique qui a suivi n'a pas résolue la crise du mode de gestion; elle a même conduit à une crise de médiation politique. Le dispositif mis en place par la loi montagne de 1985 confirme la complexité de gestion de cet espace. Dans le contexte des années 80, le recours au thème de la spécificité de la montagne peut-il aider à dépasser tous ces problèmes ? Quelques éléments de réponse permettent d'en douter compte-tenu de l'ambiguïté de la notion de spécificité montagnarde. Source : Éditeur (via Persée) |
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Résumé anglais |
Abstract. — Mountain aera and complexity of management. This article attemps to explain that the mountain aera is specific, not through its main characteristics, but owing to the complexity of management. This one refers to the increasing number of public sectorial interven- tions. A crisis of sectorial management emerged in consequence of conflicting and different aims of sectorial public policy in the early seventies. The government have changed from sectorial action to more general action, or overall development action. The implementation of such a policy is very difficult because its applications are faced to the tedious but necessary coordination of various logics of public agencies. The January 1985 Moutains Act sets forth «the principe of the right to be different and to autonomous development in mountain regions». This one has allowed new categories of local actors to emerge which pre - viously had not been very influential, namely the local authority. The new pratices developped between center and periphery are dedicated to a tentative integration of these logics at regional level for a more balanced development. Politicians and professionals in moutain regions must therefore establish a favourable balance power in order to negociate the necessary aid within this new framework. As for the new institutions — National Mountains Council and the comittees for each massif, it can be said that their advisory status weakens their role and therefore restricts their usefulness. In view of this situation, the management of this aera is a intricate and difficult problem, and the notion of moutain specificity as equivocal notion don't clear up this question. Source : Éditeur (via Persée) |
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Article en ligne | https://www.persee.fr/doc/rga_0035-1121_1989_num_77_1_2750 |