Titre L'entreprise flexible : réalité ou obsession ?
Auteur Anna Pollert
Mir@bel Revue Sociologie du travail
Numéro vol. 31, no 1, janvier-mars 1989
Page 32 pages
Résumé Cet article remet en cause la validité conceptuelle et opérationnelle des notions de «flexibilité » et d'«entreprise flexible » présentées depuis les années 1980, comme le modèle de la solution à la récession. En premier lieu, les différents traits associés de façon souvent confuse à ces notions sont confrontés aux données empiriques pour montrer que le modèle ne résiste pas à une analyse détaillée de révolution des marchés de remploi, tenant compte des différences sectorielles et pondérant changements et continuités. Ensuite, la mise en évidence du mélange de description, de prescription et de prédiction, aboutit à la contestation de leur validité méthodologique. Enfin, l'auteur aborde le contexte institutionnel et politique du succès de «l'entreprise flexible ».
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais The conceptual and operational validity of notions of "flexibility" and "flexible companies", a model proposed in the 1980s as a solution for the recession, are critically examined. The various characteristics often confusedly associated with these notions are tested with empirical data in order to prove that this model does not withstand a detailed analysis of changing labor markets, if differences between sectors are taken into account and factors are weighted for change and continuity. By exposing this model's mixture of description, prescription and prediction, its methodological validity is called in question. The political and institutional context underlying the success of the "flexible firm" model is discussed. associated with these notions are tested with empirical data in order to prove that this model does not withstand a detailed analysis of changing labor markets, if differences between sectors are taken into account and factors are weighted for change and continuity. By exposing this model's mixture of description, prescription and prediction, its methodological validity is called in question. The political and institutional context underlying the success of the "flexible firm" model is discussed.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne https://www.persee.fr/doc/sotra_0038-0296_1989_num_31_1_2446