Titre Les relations formation-emploi, une quête sans fin : les formations à la plasturgie
Auteur Catherine Agulhon
Mir@bel Revue Sociologie du travail
Numéro vol. 39, no 3, juillet-septembre 1997
Page 25 pages
Résumé L'auteur se propose d'étudier l'adéquation formation-emploi grâce à l'étude non seulement d'un cas (celui de la plasturgie) mais surtout de l'ensemble des relations qui se nouent autour de ce cas (rapports entre élèves, enseignants, industriels, instances paritaires, fédération professionnelle, éducation nationale, etc.). La mise à jour du caractère pluriel des acteurs et des enjeux montre combien l'adéquation formation-emploi ne se réduit pas à un rapport simple entre offre d'enseignement et demande de qualification. Partant, elle nous permet de comprendre le caractère nécessairement complexe, dynamique et problématique de cette adéquation.
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais The training-to-job relationship, an endless quest : Training in plastics This study of the relationship between jobs and training in the plastic industry focuses on all the relations involved between students, teachers, industrialists, union-management committees, professional associations, the national system of education, etc. The construction of diplomas ensues from a complex interplay between national standards and local actors. The way teaching is organized comes out of the interaction between slightly motivated students and teachers with often contradictory profiles and interests. Professional experience is acquired inside firms, whose attitudes swing from the desire for immediately operational, trained employees to the demand for a more adaptable labor force. By shedding light on the plural nature of actors and issues, the fit between jobs and training does not reduce to a simple relationship between the supply of training and the demand for qualifications. The necessarily complex, dynamic and problematic nature of this fit can thus be better understood.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne https://www.persee.fr/doc/sotra_0038-0296_1997_num_39_3_2322