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Titre Miniaturizing monuments: Conrad Schick and his architectural models of the holy sites of Jerusalem
Auteur Nikolaos Magouliotis
Mir@bel Revue ABE Journal : European architecture beyond Europe
Numéro no 18, 2021 Entanglements of Architecture and Comfort beyond the Temperate Zone
Rubrique / Thématique
Varia
Résumé Cet article s'intéresse aux maquettes des lieux saints de Jérusalem réalisées par Conrad Schick, un missionnaire et artisan allemand qui vécut en Terre sainte pendant la seconde moitié du XIXe siècle. Retraçant d'abord la vie et la carrière de Conrad Schick qui, de l'Europe centrale au Moyen-Orient, sera passé du statut d'artisan-missionnaire à celui d'éminent maquettiste, archéologue et architecte, l'étude se concentre ensuite sur les maquettes qu'il a réalisées (notamment celles du Saint-Sépulcre et du mont du Temple). Appréhendées comme des artefacts témoignant du contexte spécifique dans lequel ils s'inscrivent, les maquettes de Schick sont mises en parallèle avec les objets miniatures produits en grande quantité au cours du XIXe siècle – bibelots décoratifs, jouets éducatifs, pendules à coucou ou encore cartes des batailles militaires. L'objectif de l'analyse sera de montrer d'une part que la formation initiale de Schick à l'artisanat dans le sud de l'Allemagne et la Suisse a influencé sa manière de concevoir les modèles réduits de sites religieux sujets à de fortes dissensions à Jérusalem. Nous montrerons d'autre part que ses maquettes étaient des objets à la croisée d'une grande diversité de discours, entre art populaire et architecture, entre pédagogie et géopolitique.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais The topic of this paper is a series of architectural models of the holy sites of Jerusalem made by Conrad Schick, a German missionary and craftsman who lived in the Holy Land for the latter half of the nineteenth century. The focus of the analysis is twofold: On the one hand, it traces the life and career of Conrad Schick, from central Europe to the Middle East, and from craftsman-missionary to distinguished model-maker, archeologist, and architect. And on the other, it concerns the models he constructed (particularly those of the Holy Sepulchre and the Temple Mount). They are considered as objects and artifacts of their specific context, and compared with the multitude of other miniature objects produced in the nineteenth century - from decorative knick-knacks to educational toys, and from cuckoo clocks to battlefield maps. Similarly, the aims of the analysis are twofold. On the one hand, it shall be demonstrated that Schick's original training as a craftsman in southern Germany and Switzerland affected the way he dealt with the task of constructing scaled models of highly contested religious sites in Jerusalem. Secondly, it shall be pointed out that his models were objects at the intersection of radically different discourses, from folk art to architecture, and from pedagogy to geopolitics.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://journals.openedition.org/abe/10216