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Titre La gestion des matières premières stratégiques chez Renault
Auteur Philippe Schulz
Mir@bel Revue Responsabilité et environnement
Numéro no 82, avril 2016 Les métaux stratégiques, un enjeu mondial ?
Rubrique / Thématique
L'industrie française et sa réponse au risque
Page 105-109
Résumé Pour sécuriser leurs approvisionnements en matières premières minérales, les entreprises doivent introduire dans leur organisation de véritables ruptures en termes d'analyse stratégique et de développements techniques et industriels. Dès 2009, Renault a mis en place une expertise visant à identifier et à gérer ses risques en matière d'approvisionnement en matières premières et ainsi réduire sa vulnérabilité face à des tensions sur ses marchés d'approvisionnement ou à l'exposition financière en résultant. La conclusion de partenariats de R&D innovants, l'analyse de ses filières d'approvisionnement en coordination avec ses fournisseurs et, enfin, ses stratégies techniques en matière de substitution et de recyclage sont autant d'actions au cœur de la démarche engagée par Renault d'optimisation de sa gestion de ses matières premières stratégiques.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Managing strategic raw materials at Renault
Metals are vital to the automotive industry. Not only has the quantity of metals increased over 100 years of history with a fleet of almost 800 million vehicles worldwide, but so too have the number and variety of metal used. In a typical car of the 70's, a maximum of 20 to 25 different metals would have been used. Now it is about 60. Even rare ones. Used at trace levels, but an absolute must for their physical or chemical properties in all parts of modern vehicles. As an example, Rare Earths elements - a family of 17 chemical elements with 8 being typically used for automotive applications- might be present in about 2000 different parts of the Renault vehicles, even if the average amount by car is lower than 200g per vehicle for the whole Rare Earths family. Renault developed therefore an internal methodology to assess the criticality of the different metals and get a clear and objective view on the risky materials and the reasons behind. Risks might be external (to Renault), like availability, production concentration, country production governance, or internal ones, like the quantity used or the substitution capability.This article gives a comprehensive view on the Renault approach to secure raw material supply through criticality analysis, substitution and recycling roadmap and innovative partnerships in R&D.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RE1_082_0105