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Titre Incentives for modal shift towards sustainable mobility solutions: A review
Auteur Fawaz Salihou, Rémy Le Boennec, Julie Bulteau, Pascal Da Costa
Mir@bel Revue Revue d'économie industrielle
Numéro no 178-179, 2ème et 3ème trimestre 2022 Les véhicules électriques, leviers pour une mobilité durable ?
Page 199-246
Résumé Malgré ses atouts, le transport routier génère des externalités négatives. Pour les réduire, l'autosolisme doit être limité au profit d'autres modes de transport (modes actifs, transports collectifs et mobilité partagée). Cet article examine les incitations économiques et non économiques (technologies persuasives, facteurs psychologiques) en faveur d'un report modal vers des solutions de mobilité durables. L'application indépendante des deux types de mesures a révélé son efficacité mais aussi ses limites. Les incitations économiques, qui limitent la liberté de conduire, requièrent l'acceptabilité sociale des agents économiques. Effet boomerang et inefficacité dans des contextes culturels et économiques spécifiques sont les limites des incitations non économiques. Pour maximiser le report modal vers des solutions de mobilité durable, les incitations économiques et non économiques doivent être combinées.Classification JEL : R41, R48, H23, H39.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Despite its advantages, road transport generates negative externalities. To reduce them, the use of single-occupant vehicles (SOVs) must be limited to promote other transport modes (active modes, public transport and shared mobility). This paper aims to examine the economic and non-economic incentives (as persuasive technologies and psychological factors) for a modal shift to sustainable mobility solutions. The independent application of these two types of measures has revealed effectiveness but also limitations. Economic incentives pose a problem of social acceptability for economic agents and limit the freedom to drive. The boomerang effect and ineffectiveness in specific cultural and economic contexts are the main limitations of non-economic incentives. To maximize effectiveness in terms of modal shift towards sustainable mobility solutions, economic and non-economic incentives need to be combined.JEL classification: R41, R48, H23, H39.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne https://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=REI_178_0199 (accès réservé)