Titre Le réaménagement des friches urbaines à l'échelle d'un territoire industriel : une approche d'optimisation économique
Auteur Joaquin Ameller, Jean-Daniel Rinaudo, Corinne Merly
Mir@bel Revue Revue d'économie régionale et urbaine
Numéro no 1, février 2023
Résumé Le redéveloppement des friches est un sujet d'importance croissante pour les aménageurs du territoire, particulièrement dans les pays industrialisés. Dans les dernières années, la littérature scientifique pluridisciplinaire portant sur le redéveloppement des friches a fortement progressé : celle-ci concerne principalement l'échelle d'un seul site. Le défi devient plus important lorsque le redéveloppement doit être planifié à l'échelle d'un portefeuille de sites. L'objectif de cet article est de présenter une méthode permettant aux décideurs publics de réaliser un analyse économique ex-ante du redéveloppement des friches à l'échelle d'un territoire industriel. Nous présentons un modèle basé sur l'optimisation sous contraintes et l'analyse coût-bénéfices permettant d'identifier la combinaison économiquement optimale des choix de réaménagement pour un portefeuille donné de sites et d'alternatives de reconversion. Les résultats de cet exercice de modélisation, illustré avec le cas d'étude de la Vallée de la Chimie, sont pertinents pour accompagner les réflexions exploratoires de planification et pour comparer différents scénarios prospectifs.
Résumé anglais Brownfields redevelopment is an issue of increasing concern for urban planners and decision-makers, especially in highly industrialized countries. As the multidisciplinary scientific literature on brownfields redevelopment continues to grow - usually targeted at the scale of a single site - the challenge becomes more and more important when it comes to managing the redevelopment at the level of a portfolio of sites. This article presents a novel approach aiming the systematization of an ex-ante economic analysis of brownfield redevelopment at the scale of a large industrial area. We have developed a decision support tool based on constrained optimisation and cost-benefit analysis to identify the economically optimal combination of redevelopment choices for a given portfolio of sites and future use alternatives. This approach incorporates: (1) the costs and benefits of brownfields redevelopment; (2) sites characteristics and compatibility with future-use alternatives; (3) regulatory requirements and regional policy orientations; and (4) synergies or interactions between sites and future-use alternatives. The implementation of the modelling exercise is illustrated with the case study of the Vallée de la Chimie, for which the model enabled to find an economically optimal solution and then to explore different scenarios. Results demonstrate that portfolio scale analysis offers relevant economic information for decision-making. Urban-planning experts from Lyon metropolis who are in charge of the case study signalled that the tool offers relevant support for exploratory studies, especially by using it to compare different scenarios based on different prospective evaluations. Therefore, we argue that there is scope for further development of portfolio-scale decision support tools as a complementary approach for the well-known single-site scale best practices.
Article en ligne https://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RERU_231_0005 (accès réservé)