Titre Le rôle des acteurs privés dans les processus de régulation : participation, autorégulation et régulation privée
Auteur M. Fabrizio CAFAGGI, Professeur à l'Institut universitaire européen de Florence
Mir@bel Revue Revue française d'administration publique
Numéro no 109, janvier 2004 La régulation - Nouveaux modes ? Nouveaux territoires ?
La régulation - Nouveaux modes ? Nouveaux territoires ?
 La concurrence des modes et des niveaux de régulation
Page 23
Résumé anglais The Role of Private Actors in Regulation Processes : Participation, Self-Regulation, and Private Regulation. The recent development of private participation in regulatory activity must be understood as the advent of new models of rulemaking cooperations : co-regulation, delegated regulation, and recognized private regulation. These models reflect new convergences between regulation — usually considered in the public interest — and self regulation. On the basis of this observation, the author calls for the building of a new regulation law integrating these changes and redefining the distinction between public and private law.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RFAP_109_0023