Titre | Sovereignty and Agency in Photographic Portraits from Australia and Aotearoa / New Zealand: from Anthropological Aspirations to Artistic Reimaginings | |
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Auteur | Laura Singeot | |
Revue | Etudes anglaises | |
Numéro | vol. 76, no 2, avril-juin 2023 “The Right to Look Back” : l'archive photographique et la construction de l'image de l'Autre | |
Rubrique / Thématique | Articles |
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Page | 180-199 | |
Résumé |
Cet article s'intéresse à l'usage documentaire et ethnographique des portraits photographiques des peuples autochtones d'Australie et d'Aotearoa/Nouvelle-Zélande, et à ce qu'ils laissent percevoir de la complexité des relations entre les photographes et leurs sujets, entre objectification et agentivité. Deux « types » ethnographiques sont plus particulièrement mis en lumière, incarnant à la fois autorité et pouvoir autochtone dans l'imaginaire européen de la fin du xixe siècle : ceux du guerrier imposant et du chef respecté. Les développements de la pensée anthropologique et les premières constructions visuelles de ces populations forment la base théorique de cet article, permettant de questionner l'objectivité de la création d'une archive visuelle des représentations de l'Autre. Pourtant, les sujets autochtones des photographies n'étaient jamais vraiment passifs ni réifiés mais prenaient souvent part, d'une manière ou d'une autre, à leurs propres représentations, dont la diversité est frappante. Cet article se clôt sur l'étude de deux séries de photographies et photomontages contemporains d'artistes autochtones, l'un australien (Michael Cook) et l'autre néo-zélandais d'origine samoane (Greg Semu). Leur travail vise à souligner le lien entre auto-représentation et souveraineté puisqu'ils y réinterprètent les codes épistémologiques européens des premiers portraits ethnographiques. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
This paper questions the anthropological use of photographic portraits of Indigenous peoples from Australia and Aotearoa/New Zealand, and their engagements with their subjects, from objectification to agency. The reach of ethnographic portraits extends beyond their primary temporal, geographical and ideological scope, inspiring re-imaginings which flourish on the contemporary Indigenous artistic scene, shedding light on a reappropriation of Indigenous sovereignty and visually claiming its temporal and cultural continuity. Two figures of authority emblematic of Indigenous power in 19th century European fantasies have been selected: that of the mighty warrior, and the wise and benevolent elder or chief. Both will be studied in the course of the article, as well as the positioning of the photographers and the intercultural relations that took place during the photographic process. After considering the construction of anthropological knowledge in relation to widely circulated portraits of Indigenous peoples, the first part of this paper will dwell on the careful creation of a visual archive of popular representations of the Other. The second part will then demonstrate that the photographed subjects were never merely passive or objectified, but sometimes took a participative role in their portraits, which are notable for their diversity. Finally, the reinterpretation of photographic portraits by contemporary artists Michael Cook and Greg Semu, respectively of Indigenous Australian and Samoan heritage, will support the idea that the connection between self-representation and sovereignty cannot be dismissed, as artists relentlessly re-use and re-interpret the European epistemological tools of ethnographic portraits. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | https://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_762_0180 (accès réservé) |