Contenu du sommaire

Revue Cahiers d'études africaines Mir@bel
Numéro Vol. 16, no 63-64, 1976
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Les mankala africains

    • Avant-propos. - p. 431 accès libre
    • Les mankala africains. - Assia Popova p. 433-458 accès libre avec résumé en anglais
      A. Popova—~~African Mankala.~~ 'Mankala' designates a class of mathematical game which is most popular in Africa, with its two main subtypes, ~~viz.~~ the one-cycle ~~wari~~, found chiefly in the north, and the two-cycle solo of the Bantu. Despite a number of differences in operating rules between these two types, they retain a deep conceptual unity which allows to consider them, anthropologically speaking, as mere variants of a single game. The 'general rule' set forth here aims at providing a global vision of these games, illustrated by a detailed description of four ~~wari~~, one s~~olo~~ and one mixed game. Finally a correspondence is established between mankala and joking-relation-ship, the latter being designated by the Swahili word ~~utani~~, derived from a root with the double meaning 'insuit, abuse' and 'contract an alliance', which expresses well enough the ambiguous character of the game both per se and as an institution.
    • Mathématiques et mankala. - Patrick Deshayes p. 459-460 accès libre avec résumé en anglais
      P. Deshayes—~~Mathematics and Mankala.~~ How the introduction of a mathematical component has revealed some of the non-essential aspects of the game concept.
    • Diversité des wari. Classification des différentes règles de jeu selon des critères techniques. - Assia Popova, Patrick Deshayes, Véronique Gautheron p. 461-466 accès libre avec résumé en anglais
      P. Deshayes, V. Gautheron &ampamp;amp A. Popova -~~ The Diversity of Wari Games; A Classification of the Various Rules according to Technical Criteria.~~ It is impossible to consider the many different rules of various ~~wari~~-type games as variants on a simple common basic game. The criteria used in order to build up a provisional classification are the technical rules (pawn-taking, permitted tricks and strikes etc.), first because they are all important in the actual playing of any game, and then because they almost automatically imply other special characteristics. While these criteria are open to discussion they still are precise enough to enable a coherent allocation of the various particular games in the suggested table.
    • Exploitation didactique du wari. - Patrick Deshayes, André Deledicq p. 467-488 accès libre avec résumé en anglais
      A. Deledicq &ampamp;amp P. Deshayes—~~Didactical Exploitation of the 'Wari' Game.~~ The role of games in education has long been recognized. Wari could well be used in teaching mathematics to illustrate such notions as space, sets, pairs, recurrence, probability, combinations, and so forth. This would offer an opportunity of introducing traditional thought patterns in modem African schools.
    • Les petits ordinateurs jouent au mankala. - Patrick Deshayes, Véronique Gautheron p. 489-493 accès libre avec résumé en anglais
      P. Deshayes &ampamp;amp V. Gautheron—~~Small Computers Play Mankala.~~ In this study of ~~awele~~ no optimal strategy could be defined—which keeps the game interesting. However a number of 'advantageous attitudes' were defined as statistically preferable to a random playing of the game.
    • Exploration de l'espace du jeu avec de plus grosses machines. - Patrick Deshayes, André Deledicq p. 495-497 accès libre avec résumé en anglais
      A. Deledicq &ampamp;amp P. Deshayes—~~Exploration of the Game Space on Bigger Computers.~~ A study is currently made of the simulation of formalized ~~wari~~-class games, following the tree-pattern of possible games and defining the winning strategy for particular ones.
  • Études et essais

    • Social Deviance and Crime in Selected Rural Communities of Tanzania. - Stephen A. Lucas p. 499-518 accès libre avec résumé
      S. A. Lucas — ~~Déviations sociales et crime dans certaines communautés rurales de Tanzanie.~~ A partir de cas de suicides féminins chez les Shambaa, de sorcellerie chez les Nyamwezi et de meurtre motivé par une insulte chez les Plehe, se pose la question des rémanences ou réactions socio-culturelles dans une situation de transformation socio-économique rapide (ici le socialisme agrarien tanzanien). La notion de déviance se trouve affectée d'une double relativité qui complique les problèmes de normalisation, que les solutions proposées soient éducatives ou répressives. La comparaison avec certaines théories sur la genèse sociale des névroses en milieu occidental paraît pertinente ici.
    • The Xhosa Cattle Killings, 1856-57. - John Zarwan p. 519-539 accès libre avec résumé
      J. Zarwan — ~~Le massacre du bétail chez les Xhosa, 1856-1857.~~ Pendant la guerre de Crimée, les révélations du prophète Mhlakaza convainquirent les Xhosa de massacrer leur bétail et de détruire leurs réserves de grains, ce qui devait permettre la résurrection des ancêtres et l'élimination des Blancs. Il en résulta en fait une famine qui diminua considérablement la capacité de résistance des Xhosa à la colonisation. Une fois écartée l'hypothèse, formulée par les observateurs contemporains, d'un complot politique destiné à pousser à la guerre contre les Anglais, l'explication du mouvement doit être recherchée dans la situation sociale des Xhosa à l'époque : bouleversement résultant des empiétements coloniaux, épizootie grave, action des missionnaires créant une dysphorie manifestée par la multiplication des accusations de sorcellerie et propre à faciliter l'apparition de mouvements prophétiques et de revitalisation. Les sacrifices de bétail jouent un rôle essentiel dans la culture xhosa, d'où la signification d'une hécatombe générale qui trouve sa rationalité dans la perspective d'un retour à l'âge d'or — ou plutôt d'une accession à l'univers ancestral actualisé.
    • Optimalisation de la communication et agencement de l'espace. Le modèle senufo. - Albert Kientz p. 541-552 accès libre avec résumé en anglais
      A. Kientz—~~Optimization of Communication and Spatial Organisation: The Senufo Model. ~~The organisation of space and habitat in a Senufo village is closely linked to the social structure. The distribution of open and built up space allows for a dominantly centripetal communication network respecting family identification (but not isolation). The new 'modern', government-sponsored, geo-metrical plan results in a partial break of the communication network which becomes centrifugal and tends to promote anomy.
    • Temporal Periodicity and Locational Spacing of Periodic and Daily Markets in Kenya. - R. A. Obudho p. 553-566 accès libre avec résumé
      R. A. Obudho —~~ Fréquence et localisation des marchés périodiques et quotidiens du Kenya.~~ Classification des marchés kenyans selon leur localisation (urbaine/rurale), leur périodicité (quotidien/hebdomadaire, pluri-hebdomadaire, saisonnier), leur fonction économique (gros/détail, produits vivriers/d'exportation) et socio-culturelle, cette dernière étroitement liée à l'organisation ethnique. L'évolution économique et démographique tend à transformer les marchés périodiques en marchés quotidiens, avec une multiplication corrélative des boutiques permanentes (~~duka~~).
    • Note sur les échanges dans le Baule précolonial. - Jean-Pierre Chauveau p. 567-602 accès libre avec résumé en anglais
      J.-P. Chauveau—~~Exchanges in Pre-Colonial Baule.~~ The Baule economy was dominated by inter-personal relation-ships in conformity with the so-called 'general principles of Akan States' which excluded the formation of a merchant class. While external exchanges played an important part in the genesis of internai changes of Baule society, there were definite attempts to neutralize this influence, e.g. through the institution of 'filtering' transit markets on the periphery of the country. Nevertheless, in spite of the segmentary structure of the society and of its self-sufficient economy, there is some evidence of drastic changes in the ofring at the time of colonial penetration.
    • Language and Politics: On the Cultural Basis of Colonialism. - L. Adèle Jinadu p. 603-614 accès libre avec résumé
      L. Adèle Jinadu — ~~Langue et politique : sur les bases culturelles du colonialisme. ~~Aux yeux de F. Fanon, parler la langue du colonisateur c'était accepter, voire assumer, sa culture. Cette affirmation présuppose une assimilation totale de la langue à la culture, qui paraît exagérée même si, effectivement, la politique linguistique coloniale comporte toujours un aspect d'assimilationnisme autoritaire. Le problème ne change que partiellement après l'indépendance, dans la mesure notamment où l'usage de la langue coloniale reste un des principaux privilèges économico-sociaux de la classe dominante.
  • Notes et documents

    • Aperçu démographique et socio-économique du groupe babalia (Tchad). - Christian Bouquet p. 615-626 accès libre avec résumé en anglais
      C. Bouquet —~~ A Demographie and Socio-Economie Sketch of the Babalia (Chad).~~ A 1974 field-study has shown that among the 1 699 Babalia living in 23 villages in the Lower-Chari region only 39 elders still spoke their original language (Brage or Beraku), all the others speaking Arabie and, in some cases, Kotoko. A study of the age and sex structures correlated with that of some sociological and economic factors explain the disappearance of the language, which had been forecast as soon as the term of the century by such observers as Carbou.
    • L'émigration dans un village du Niger. - Jacques Barou p. 627-632 accès libre avec résumé en anglais
      J. Barotj — ~~Emigration in a Village of the Niger Republic.~~ The economy of the formerly agricultural Hausa village of Affala is now based on wages remitted by young male migrants. Three types of migration can be distinguished : short range, to urban centers in the Niger Republic itself ; middle range, to big West African cities (Dakar, Abidjan) ; and long range, to France. The migrants re-group and orga-nize according to village affiliations and tend to keep aloof from the foreign milieu.
  • Chronique bibliographique

  • Index. Cahiers 61 à 64