Contenu du sommaire : Poétiques du corps dans la littérature américaine / Aesthetics of the Body in American Literature
Revue | Revue française d'études américaines |
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Numéro | no 132, 2ème trimestre 2012 |
Titre du numéro | Poétiques du corps dans la littérature américaine / Aesthetics of the Body in American Literature |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Dossier : Poétiques du corps dans la littérature américaine
- Avant-propos : poétiques du corps dans la littérature américaine contemporaine - Sylvie Bauer p. 3-8
- My Body in Nine Parts : le corps entre vérités et fictions, ou le body-unbuilding de Raymond Federman - Marie Le Grix de la Salle p. 9-21 In My Body in Nine Parts, 77-year-old Raymond Federman draws a self-derisive portrait of himself supplemented with pictures of his naked body. In this fragmented text, the body appears like an addition of parts without any coherence. It even appears to be alienated from the author's self, a different being, with an existence of its own, and many tales to tell, about childhood days or about the disgrace of old age and the vital importance of art. Eventually, some truth will be disclosed, which will make the reader realize that beyond humor and fantasy lie gravity and anguish.
- David Foster Wallace ou « le vertige de la hideur » - Béatrice Pire p. 22-33 Wallace's fiction questions the contemporary Western cult of the beautiful and forever young body by shaping instead hideous and suffering characters. Reflecting the dehumanizing effects of a postmodern civilization ruled by entertainment, merchandizing and competition, those bodies are read within the psychoanalytical opposition between the substantial and open body of needs and drives and the subtle and desiring body stamped by the Law. This article also demonstrates how Wallace's writing of hideous bodies paradoxically opens on a compassionate form of beauty based on care and awareness.
- Le corps surexposé dans les fictions de Brian Evenson - Anne Ullmo p. 34-47 Part of a long-lived American Gothic tradition which lays the emphasis on the parodic dismantling of the human body, the fiction of contemporary American novelist and story writer Brian Evenson overexposes the mutilated body in a way that both entails a sense of horror and titillates the readers' hermeneutic instinct. Through exploring his novels The Open Curtain (2006) and Last Days (first published in 2003 under the title The Brotherhood of Mutilation, then in 2009), we will thus propose an analysis of the interconnectedness between corporeal and textual dismemberment and will interrogate the figurability of the body as void, of the presence of an absence.
- Corps rêvés dans Scorch Atlas, de Blake Butler - Anne-Laure Tissut p. 48-62 In the absence of any definite individuals among its protagonists, Blake Butler's Scorch Atlas (featherproof press, 2009) stages the transformations of substances, both in its contents and its forms, partly through a refined elaboration of the visual aspect of the seemingly blotted or maculated pages, meant to illustrate degradation. Decaying matter and bodies are told in an unheard-of language, constantly deviating from common uses and enhancing the play on sounds and rhythms. This paper aims at showing how the materiality of language in Scorch Atlas may paradoxically both reflect the desire to let the body express itself in words and in the book at large, and convey a secret aspiration towards immateriality as an attempt to escape the passing of time.
- The Body Artist de Don DeLillo : le pas de deux de l'art et de la clinique - Noëlle Batt p. 63-75 The article focuses on the relationship between the two protagonists of Don De Lillo's novel, The Body Artist—the artist Lauren Hartke and the autistic Mr. Tuttle—and invites the reader to think about the way DeLillo once again models the process of artistic creation by weaving subtle links between the levels of diegesis, narration and aesthetic composition.
- "To incorporate or not to incorporate, that is the nullification." : Digital Embodiment in GRAMMATRON and PHON:E:ME by Mark Amerika - Arnaud Regnauld p. 76-89 Sur les traces de Marcel Duchamp et de Guy Debord, entre autres figures tutélaires, Mark Amerika revendique une approche « remixologique » du net.art, n'hésitant pas à recycler dans GRAMMATRON ou PHON:E:ME (œuvres qui constituent les deux premiers volets d'une trilogie en ligne) des éléments qu'il emprunte à différentes sphères culturelles tout en (se) jouant du plagiat pour mieux parodier des discours théoriques, le plus souvent empruntés à la « French Theory ». Exploitant les aspects multimédia du Web, Mark Amerika étend la notion d'écriture aux sons, aux images et au code informatique, et cherche à transformer ainsi la navigation en ligne en une expérience intersubjective et polysensorielle exigeant une reconfiguration critique de nos pratiques de lecture. Il s'agit en effet d'interroger l'articulation entre la dématérialisation des données numériques et la corporéité d'un lecteur aux membres amputés/augmentés à partir d'une réflexion sur le dispositif fictionnel oscillant entre la déconstruction derridienne et les préceptes de la kabbale juive.
- The Art of Torture in The Water Cure, by Percival Everett - Michel Feith p. 90-104 Corps martyrisé : dans The Water Cure, la petite fille du narrateur, Ishmael Kidder, a été enlevée, violée et assassinée, plongeant ce père dans les abîmes d'un deuil insoutenable autant qu'interminable. Corps torturé : Ishmael kidnappe et séquestre dans sa cave le principal suspect. Le parallèle constamment introduit par le narrateur avec les pratiques de l'armée de George Bush en Irak nous plonge jusqu'aux origines manichéennes de la violence américaine, servant à la fois de justification à ses actes, et de méditation sur la part de violence dans la nature (in)humaine.En surnommant « Art » sa victime, le bourreau établit un parallèle entre la violence physique et la violence du langage. Il y a là un véritable « art » de la torture, qui évoque en nous un complexe ambigu de voyeurisme, de sadisme et de refus de cette complicité qui est pourtant à la base du contrat de lecture. Le corps du texte est lui aussi torturé, en accord avec la folie du personnage: journal improbable constitué de fragments, constellé de coquilles et autres dysfonctionnements du langage, il semble mimer le travail du deuil, auquel il constitue une sorte d'abréaction (potentiellement) cathartique.
- « We were touched by his talking » : The Woman Who Escaped from Shame, de Toby Olson - Anne Battesti p. 105-120 This paper borrows its title from one narrator's comment in Toby Olson's third novel, in order to try and define the experience of being « touched » by storytelling, and by writing : or, what sort of « touch » may occur on the unstable, evasive limit between body and meaning ? The article discusses the many narrative mediations and obstacles presiding over this story of subjected and liberated bodies, and analyses the radical dissociation established by Olson between seeing and understanding. This serves an exploration of the somehow fabulous power to challenge, mobilize, and displace knowledge and meaning which is granted to the miniature animal bodies accompanying the affected human bodies throughout the novel. The paper then offers some remarks on reading as discontinuous tensions between meaning effects and presence effects, or else as pensive « leaps » inherent in aesthetic experience.
Comptes rendus
- Comptes rendus - p. 121-127