Contenu du sommaire : La documentation technique : un enjeu stratégique pour l'entreprise

Revue I2D - Information, données & documents (anciennement : Documentaliste - Sciences de l'information) Mir@bel
Numéro vol. 51, no 1, 2014
Titre du numéro La documentation technique : un enjeu stratégique pour l'entreprise
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Non, le document technique n'est pas anecdotique ni rébarbatif ! - Michèle Battisti p. 1 accès libre
  • Métiers et compétences - Michel Noguier, Martine Lavoué, Agnieszka Tona, Thierry Lafouge, Mireille Lamouroux p. 4-11 accès libre
  • Méthodes techniques et outils - Étienne Brunet, Michèle Lénart, Bruno Menon, Patrick Paroubek, Marie-Anne Chabin p. 12-19 accès libre
  • Droit de l'information - Marie-Andrée Weiss, Benoît Galopin, Laure Marino p. 20-27 accès libre
  • Dossier : La documentation technique : un enjeu stratégique pour l'entreprise

    • La documentation technique : un enjeu stratégique pour l'entreprise - Madjid Ihadjadene, Claire Scopsi p. 28-29 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Considérée autrefois comme un mal nécessaire, la documentation technique est désormais un enjeu stratégique pour différents acteurs et services de l'entreprise (ingénierie, formation, marketing, etc.)1. Ce dossier vient opportunément y souligner son rôle dans la croissance et l'organisation des entreprises. Après une première partie consacrée aux fondamentaux, l'accent est mis sur les normes et standards qui occupent une place essentielle dans le management de la documentation. Un panorama des carrières, des compétences et des formations dans ce domaine d'avenir complète utilement ces deux aspects.
      Technical documentation : strategic stakes for companies Formerly considered a necessary evil, technical documentation has become a strategic investment for a variety of company staff and services (such as engineering, training, marketing, etc.). Our timely dossier emphasizes its role in company growth and organization. Following the first section dedicated to basics, we emphasize the norms and standards that occupy an essential place in managing such documentation. We conclude with a panorama of careers, skills and training in this up and coming field.
    • 1. Les fondamentaux - Arlette Boulogne, Jean-Paul Bardez, Matthieu Bricogne, Julien Le Duigou, Benoît Eynard, Franck Ganier, Marie-Louise Flacke p. 30-45 accès libre avec résumé en anglais
      1. Fundamentals
      We start this section by finding our bearings in order to better understand how technical documents, an integral part of information in general, have evolved. We introduce our subject with a protohistory of the technical document, its beginnings – (almost) in the dawn of time – in the 1930s, when modern documentation was launched, to discover a variety of definitions and an even greater variety of document types, and to see how their processing has evolved, necessary to understanding current developments in this area.
    • 2. Le défi des normes - Jean-Pierre Sintes, Nolwenn Kerzreho, Jean-Jacques Thomasson p. 46-55 accès libre avec résumé en anglais
      2. The challenge of norms
      A panorama of norms and standards, elements essential to technical documents. Because standardization plays a key role in performance and competition, our second pole accents several essential norms and standards for technical documents and information. A detailed explanation of the advantages of using norms when developing documents, and a description of the difference between norms and standards, between proprietary and open solutions, are followed by an inventory of norms or standards applicable to document content, structure and publishing.
    • 3. Des gestionnaires communicants - Claire Scopsi, Matthieu Lamy, Angèle Stalder, Dacia Dressen-Hammouda p. 56-67 accès libre avec résumé en anglais
      3. Interconnected managers
      A positive image of technical documentation professions, as provided by first-hand experience, training courses and employment opportunities. Technical documentation professions are not well-known and perceived as severe, even though they require human qualities and a sense of contact to ensure that information about projects and products is communicated, transmitted and properly mediated. Regulations and information systems have brought changes and real career opportunities.
    • Sources & ressources - Claire Scopsi, Madjid Ihadjadene p. 68-69 accès libre
    • La bibliothèque universitaire dans l'économie de la connaissance - Alia Benharrat p. 70-79 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'économie de la connaissance et le développement du numérique sur lequel elle s'appuie influencent l'évolution des systèmes qui lui sont associés : éducation, formation, université, recherche et développement, etc. Les bibliothèques universitaires, directement impliquées dans ces questions, doivent désormais élargir leurs compétences afin de trouver leur place dans de nouvelles formes d'organisation. Elles s'insèrent aujourd'hui dans un contexte nouveau, en permanente mutation et fortement influencé par quatre courants majeurs : l'économie de la connaissance dont l'objectif est d'offrir de nouvelles opportunités de croissance à partir du développement d'une économie numérique forte, l'impulsion des politiques européennes pour la formation et la recherche, la mise en place d'un nouveau management public et l'évolution des conditions de production et de diffusion de l'information scientifique et technique. Cette étude, réalisée par Alia Benharrat, se propose de décrire ces mutations et leur influence sur le fonctionnement et l'évolution des bibliothèques universitaires.
      The university library in the knowledge economy
      The knowledge economy and the development of information technology on which it is based have influenced such systems as education, training, university, research and development, etc. University libraries, directly concerned by these questions, now need to broaden their competencies in order to find their place in new forms of organizations. They are part of a new context, continually changing and strongly influenced by four principal courants- the knowledge economy whose objective is to offer new growth opportunities based on the development of the strong digital economy, leading to European policies in training and research, implementing new types of public management and changing the conditions for producing and disseminating scientific and technical information. This study produced by Alia Benharrat seeks to describe these changes and their influence on the functioning and changing nature of university libraries.
    • Notes de lecture - p. 81-89 accès libre