Contenu du sommaire : L'Autre n'est pas une donnée
Revue | Hermès (Cognition, Communication, Politique) |
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Numéro | no 68, 2014 |
Titre du numéro | L'Autre n'est pas une donnée |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Introduction générale - Franck Renucci, Benoît Le Blanc, Samuel Lepastier p. 11-14
- Sélection bibliographique - p. 15-16
I. L'irréductibilité du corps
- Introduction - p. 20
- Le corps entre significations et informations - David Le Breton p. 21-30 La condition humaine est corporelle. L'individu n'existe que là où il se tient à travers sa sensorialité, son affectivité, ses gestes ou ses mouvements. Sa présence au monde est toujours celle d'une corporéité en action. Il y a une corporéité de la pensée comme il y a une intelligence du corps. Le corps est pourvoyeur de significations à de multiples niveaux. L'information est une donnée mathématique, d'emblée universelle, non une donnée sémantique. La signification inclut l'ambivalence, l'ambiguïté, l'exigence d'un contexte. La pensée qui manie des significations n'est pas un lieu de traitement de l'information.The body, between meaning and information
The human condition is physical. The individual exists only where he is held through his senses, his affectivity, his gestures or his movements. His presence to the world is always the one of an embodiment in action. The body is a supplier of meanings at multiple levels. The information is a mathematical, universal datum, not a semantic datum. The meaning includes the ambivalence, the ambiguity, the requirement of a context. The thought which handles meanings is not a place of data processing. - Le corps cybernétique de la bioéconomie - Céline Lafontaine p. 31-35 La molécularisation du corps à travers la déconstruction de ses composantes biologiques constitue le socle épistémologique sur lequel s'est instituée la bioéconomie. Cette dernière repose sur un modèle cybernétique du vivant et de l'économie. De manière tangible, le corps ne disparaît évidemment pas, mais la vision moléculaire participe de sa dématérialisation et de sa décomposition technoscientifique camouflant ainsi les nouvelles logiques d'appropriation économique dont il est l'objet.Bioeconomics and the cybernetic body
The body's molecularisation through the deconstruction of its biological components is the epistemological foundation of bioeconomics, which rests on a cybernetic model of life and economics. Tangibly of course, the body does not disappear, but the molecular vision contributes to its dematerialisation and technoscientific decomposition, thus masking the new dynamics of its economic appropriation. - La prise en compte du corps en sémantique cognitive - Pierre Fastrez p. 36-42 Se posant en alternative au cognitivisme-computationnalisme, le paradigme expérientialiste réintroduit le corps vécu au sein des théories de la cognition. Dans ce contexte, la sémantique cognitive propose, notamment au départ du concept de schémaimage, un fondement incarné commun à la compréhension de l'expérience et la compréhension du langage. Ce faisant, elle fait reposer la communication non plus sur la capacité des individus à traiter des symboles dotés de significations objectives, mais sur une intersubjectivité entre individus, partageant une expérience commune, incarnée et située socialement et culturellement.The body in cognitive semantics
As an alternative to cognitivism-computationalism, the experientialist paradigm reintroduces the body into the theories of cognition. In this context, based the concept of image-schema, cognitive semantics proposes a common embodied ground to the understanding of experience and to the understanding of language. In doing so, it views communication as based not on the ability of individuals to process symbols with objective meanings, but on an intersubjectivity between individuals sharing a common embodied, socially- and culturally situated experience. - Entre réparation et augmentation : corps vécu et corps perçu chez les agénésiques - Édouard Kleinpeter p. 43-45
- La communication directe du corps vivant. Une émersiologie en première personne - Bernard Andrieu, Nicolas Burel p. 46-52 L'émersiologie est une science réflexive née de l'émersion des sensibles vivants dans la conscience du corps vécu. L'émersion est le mouvement involontaire dans notre corps des réseaux, humeurs et images dont notre conscience ne connaît que la partie émergée. Le pas supplémentaire du vivant en première personne – qui est en train de s'accomplir avec les neurosciences in vivo – est l'immersion dans le corps vivant pour démontrer les conditions de son émersion, c'est-à-dire son émergence depuis son immersion cognitive dans la conscience du corps vécu.Direct communication by the living body. Emersiology in the first person
Emersiology is a reflexive science dealing with the emersion of sentient life in the consciously experienced body. Emersion is the involuntary movement, within our bodies, of connections, humours and images of which only the tip reaches our awareness. A new step in first-person awareness of being alive – now being achieved thanks to in vivo neuroscience – is immersion in a living body to demonstrate the conditions of its emersion, in other words how it emerges from its cognitive immersion in the consciously experienced body. - Le corps, objet de discours, moyen de relation - Jean Caune p. 53-58 La thématique du corps, présente dans les grandes philosophies orientales et dans la mystique religieuse, traverse la philosophie contemporaine. En soi, le thème du corps est le lieu de rencontre des discours spécialisés qui prennent l'individu comme objet de connaissance. Derrière chaque approche, se profilent une éthique et une métaphysique : toute réflexion sur le corps proclame une valeur et oriente une pratique à suivre. Cet article veut croiser ces discours savants avec les modes culturels d'expression du corps dans sa dimension relationnelle.The body, an object of discourse and a means of forging relationships
The body is not only a theme in the major Eastern religions and in religious mysticism, but also in contemporary philosophy. In itself, the theme of the body is a meeting place between specialised discourses in which the individual is an object of knowledge. But underlying the different approaches are different varieties of ethics and metaphysics : any thinking on the body proclaims certain values and guides practices to be adhered to. This article seeks to compare these scholarly forms of discourse with cultural patterns in the relational aspects of bodily expression. - Exclusion d'interactions sociales et imagerie cérébrale - Cédric Brun, Jan Pieter Konsman p. 59-61
- L'hystérie entre sexe et langage - Samuel Lepastier p. 62-68 Contrairement à l'opinion la plus communément admise, l'hystérie de conversion n'a nullement disparu en ce début du XXIe siècle. Bien au contraire, les progrès des techniques d'investigation médicale ont conduit à reconnaître une fréquence plus élevée de l'affection que celle estimée auparavant. Le projet de l'article est de rappeler l'importance du modèle de la conversion pour les sciences de l'information et de la communication. Avec son corps, et par ses symptômes, le patient hystérique mobilise le désir d'autrui en le mettant dans la position paradoxale d'avoir à produire un savoir (Lacan) tout en provoquant chez lui une paralysie de la pensée (Bollas) qui le laisse, au sens propre, « médusé ». La méconnaissance de l'hystérie, problème épistémologique majeur contemporain, risque de conduire à des erreurs d'appréciation pour les sciences cognitives comme pour les neurosciences.Hysteria, where sex and language intersect
Contrary to received opinion, conversion disorders in these early years of the 21st century are by no means a thing of the past. In fact the opposite is true : advances in medical investigation techniques are showing that the condition is occurring more frequently than previously thought. The aim in this article is to highlight the importance of the conversion model in the information and communication sciences. « Hysterical » patients, through their bodies and their symptoms, activate desires in others by placing them in the paradoxical position of having to produce knowledge (Lacan) while causing a paralysis of thought (Bollas) that literally leaves them in a trance. Poor knowledge on hysteria, which is a major epistemological problem of our time, is liable to lead to errors in appreciation in both the cognitive sciences and the neurosciences. - Le cerveau magicien : Entretien - Roland Jouvent p. 69-72
- Alexithymie et pensée opératoire - Gérard Pirlot p. 73-81 L'objet de cet article est d'examiner le concept d'alexithymie, décrit en 1967, au regard de la métapsychologie de la pensée opératoire et de l'hallucination négative. L'alexithymie est une notion connue et admise aujourd'hui dans les champs de la psychopathologie, psychologie, médecine, et psychosomatique. Du point de vue de la psychosomatique psychanalytique, ce concept a une réelle proximité avec celui de « pensée opératoire » de P. Marty décrite en 1963, même si l'auteur est conscient qu'ils n'appartiennent pas au même champ épistémologique : neuroscience et psychiatrie pour l'alexithymie et psychanalyse pour la pensée opératoire. Toutefois, la clinique a imposé l'utilisation de ces deux concepts, obligeant à réévaluer l'alexithymie au regard de la métapsychologie comme l'est déjà la pensée opératoire. Cette métapsychologie freudienne, doit être complexifiée aujourd'hui par celle d'A. Green pour permettre d'établir des liens entre hallucination négative, état opératoire et alexithymie.Alexithymia and operative thinking
In this article, we examine the concept of alexithymia, first described in 1967, in the light of the metapsychology of operative thinking and negative hallucination. The concept of alexithymia is known and recognised today in the fields of psychopathology, psychology, medicine and psychosomatics. From the point of view of psychoanalytical psychosomatics, the concept is close to that of « operative thinking » as described by P. Marty in 1963, even though the author is aware that they do not belong to the same epistemological field : neuroscience and psychiatry in the case of alexithymia and psychoanalysis for operative thinking. However, clinical practice has imposed the use of both concepts, thus requiring a reassessment of alexithymia in metapsychology, as has already been the case with operative thinking. In order to establish links between negative hallucination, operative state and alexithymia, the added complexity of A. Green needs to be brought into Freudian metapsychology. - La communication handicapée. Les enfants surdoués et les enfants autistes ont-ils encore un corps ? - Catherine Weismann-Arcache p. 82-88 Aujourd'hui, le langage et sa polysémie sont devenus « communication », les compétences sociales et émotionnelles remplacent les investissements libidinaux et affectifs, tandis que l'intérêt contemporain pour l'intelligence et ses différentes formes s'est substitué aux questionnements sur les fondements pulsionnels de la pensée. Les nouvelles expressions symptomatiques sont au diapason et les troubles neuro-développementaux sont en train de recouvrir tout le spectre de la psychopathologie infantile. Nous montrerons comment ces expressions contemporaines du mal-être peuvent être éclairées par la clinique d'hier et celle d'aujourd'hui : les enfants dits surdoués et/ou autistes d'Asperger illustrent particulièrement la manière dont les défaillances précoces au niveau de l'investissement du corps et de ses plaisirs auto-érotiques peuvent entraver les modalités relationnelles à travers la représentation de soi et de l'autre. Nous conclurons en faisant appel au transfert comme réanimation psychique possible de ces enfants « robots ».Disabled communication. Do highly gifted and autistic children still have a body?
Today, language and its multiple meanings have been turned into « communication », where social and emotional skills have become substitutes for libidinal and emotional investment, while contemporary interest in intelligence and its various forms has replaced questions on the instinctual foundations of thought. New symptomatic expressions are fitting in with this trend, with neurodevelopmental disorders tending to cover the entire spectrum of infant psychopathology. We show how past and current clinical practice can shed light on these contemporary expressions of suffering : « gifted » or « Asperger » children are a very good illustration of the way in which the inability to invest in the body and its auto-erotic pleasures in the early years of life can block relational skills that develop through representations of self and others. We conclude with an argument in favour of transference as a possible method of mental reanimation of these « robot » children. - Souriez, on vous regarde - Jean-Didier Vincent p. 89-90
II. Nouveaux artefacts : entre informations et pensée
- Introduction - p. 94
- De la cybernétique aux NBIC : l'information et les machines vers le dépassement humain - Bernard Claverie p. 95-101 La naissance de la cybernétique a structuré le moment technologique de l'après-guerre et la fin du siècle dernier. Son développement s'est effectué selon plusieurs filiations scientifiques. Si elle est souvent associée au développement de l'informatique, on en retrouve la présence dans des secteurs scientifiques aussi distincts que l'élaboration des modèles de compréhension et d'explication de la pensée humaine, la programmation des ordinateurs, les études sur le génome des êtres vivants ou les projets de la manipulation nanométrique, atome par atome, d'une matière qu'on ambitionne aujourd'hui de manipuler ou refabriquer. Ce sont justement ces quatre domaines, nanotechnologies, biotechnologies, technologies de l'information et sciences de la cognition, que certains souhaitent faire converger dans le mouvement récent des NBIC. L'avenir qui se dessine alors serait-il au bénéfice de quelques privilégiés ou même d'individus hybrides ou transhumains dont on ignore s'ils auront simplement envie d'être ensemble. Un tel futur serait alors bien éloigné des idées humanistes des Lumières.From cybernetics to NBIC : moving beyond the human through information and machines
The birth of cybernetics gave its structure to the technological momentum of the post-war years to the late 20th century. Cybernetics developed in several scientific fields : while often associated with the development of information science, it is also present in fields ranging from the development of models to understand and explain human thought to computer programming, studies on living genomes or projects on nanometric manipulation, by single atoms, of materials that we are now attempting to manipulate or to manufacture anew. These four fields - nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive sciences – are those where convergence is being sought in some quarters through the recent NBIC movement. This points to a future that could favour a privileged few, or even hybrid or transhuman individuals of whom we know nothing as regards their desire, or not, to exist together. Such a future would be far removed from the humanist ideas of the Enlightenment. - La (non) place de l'altérité dans les sciences cognitives - Benoît Le Blanc p. 102-105 Le développement des sciences cognitives s'est réalisé en jonction avec les découvertes faites en intelligence artificielle, en psychologie cognitive et en neurosciences. Toutefois, ces points de vue scientifiques ont toujours considéré la cognition d'un individu exemplaire, sublimé, et finalement immatériel. Pourtant l'étude de la communication humaine pousse à considérer la cognition de l'Autre dans toute sa particularité.The (non) appearance of otherness in the cognitive sciences
The cognitive sciences developed in conjunction with discoveries in the fields of artificial intelligence, cognitive psychology and neuroscience. From these scientific points of view, individual cognition has always been considered as exemplary, sublimated and, ultimately, non-material. However, studies of human communication are pointing to the need to consider the cognition of otherness and its specificity. - Francisco Varela : des systèmes et des boucles - Benoît Le Blanc p. 106-107
- Un demi-siècle au c?ur du numérique : itinéraire d'un data geek - Alain Lelu p. 108-114 Nos actes quotidiens s'entourent progressivement d'une couche numérique médiatisant nos relations aux faits et aux choses. Ce constat inquiétant, déjà posé par plusieurs chercheurs, est présenté ici à travers le parcours personnel et partial de l'un de ces bâtisseurs du monde numérique d'aujourd'hui. Les événements et rencontres qui ont forgé le domaine actuel de la fouille de données sont aussi ceux qui ont jalonnés la carrière d'Alain Lelu. Avec son témoignage autobiographique, on comprend que les algorithmes de recommandations sont en train de nous faire franchir le pas de trop, vers un monde tout numérique où le calcul remplace peu à peu les données trop inaccessibles liées à l'envie, à l'attrait ou aux choix humains.Half a century at the heart of the digital world : travels of a data geek
Our everyday activities are gradually being blanketed by a digital overlayer through which all our relationships with facts and things are being mediated. This worrying development, already suggested by a number of researchers, is described here through the personal, and partial, experience of one of the builders of today's digital world. The analyses of events and encounters that shaped today's data mining field are also those that shaped Alain Lelu's career. His autobiographical account clearly shows how recommendation algorithms are taking us a step too far, towards a wholly digital world where calculations are gradually replacing inaccessible data about human desires, attraction and choices. - L'altérité à l'épreuve de l'ubiquité informationnelle - David Pucheu p. 115-122 Les technologies de traitement de l'information, en s'insinuant dans les interstices de nos rapports au monde et aux « autres » ont suscité dès leur apparition de nombreux questionnements quant à la nature même de ces relations instrumentées. Poussant à son paroxysme cette « pervasivité » des technologies dans le cours de nos interactions quotidiennes, la tendance à l'intégration massive et invisible de l'informatique dans notre environnement, interroge plus largement notre expérience au monde vécu en même temps qu'elle met en lumière l'une des trajectoires idéologiques décisive qui anime notre développement technologique contemporain.Is the ubiquity of information undermining otherness ?
Information processing technologies are pervading every crevice of our relations with the world and with « others » ; questions were raised from the outset on the very nature of such instrumented relationships. As their pervasiveness is taken to extremes in our everyday interactions, the trend towards invisible mass integration of information technologies into our environment is now raising wider questions on how we experience the world, while also spotlighting one of the most decisive ideological trajectories in contemporary technological development. - Alan Turing : les machines à calculer et l'intelligence - Benoît Le Blanc p. 123-126
- Lunettes hyperconnectées et altérité - Maxime Derian p. 127-132 La commercialisation de lunettes « hyperconnectées » soulève de nombreuses questions liées à la médiatisation croissante des rapports sociaux par des outils numériques. Les Google Glass, conçues pour être constamment connectées à Internet, sont en mesure de nous accompagner tout au long de nos activités quotidiennes en permettant de rajouter des informations numériques, à notre champ visuel « naturel » ainsi que d'enregistrer certains de nos faits et gestes. La mise à disposition du grand public de tels systèmes nous incite à réfléchir à propos de l'impact de l'« informatique pervasive » et du wearable computing sur notre vie privée, sur l'élaboration de nos liens sociaux et sur la question de notre définition même de l'altérité.« Hyperconnected » glasses and otherness
The arrival on the market of « hyperconnected » glasses is raising many questions on the increasing mediation of social relationships through digital tools. « Google Glasses » are designed to be permanently connected to the Internet, and can be worn all day long to add digital information to our « natural » field of vision and to record our various actions. Having such systems available to the public at large raises challenging questions on the impact of all-pervading informatics and « wearable computing » on our private lives, on the way we build up social relationships and on the very definition of otherness. - Trente ans d'observation « partiellement participante » dans l'univers des neurosciences - Bruno Falissard p. 133-138 Dans les trente dernières années, on est passé d'un foisonnement de modèles du fonctionnement de la pensée humaine à une situation d'hégémonie de la perspective biologique. Si les neurosciences ont acquis un statut social prestigieux, si des découvertes spectaculaires ont été faites, un sentiment d'agacement persiste vis-à-vis du domaine. Ce sentiment peut être expliqué par le nombre décevant de débouchés concrets, en particulier en psychiatrie, et par un discours de vérité souvent déplacé et maladroit.Thirty years of « partly participatory » observation of the neurosciences
The last thirty years have seen a transition from proliferating models of human thought processes to the hegemony of the biological perspective. For all their social prestige and spectacular discoveries, a sense of irritation towards the neurosciences has persisted to this day. This may be accounted for by the disappointing paucity of concrete results, especially in psychiatry, and an often clumsy and inappropriate manner of speaking out the truth. - Au-delà du « soldat-robot » : l'éthique comme augmentation - Éric Letonturier p. 139-142
- Homme et machine : la phase du miroir - Brigitte Munier p. 143-148 Parler d'interactions ou de dialogue homme/machine revient à subvertir la relation entre l'objet et le sujet, dès lors orphelin de toute exception ontologique. À côté de son traitement par la philosophie et les sciences cognitives, cette question domine les grands récits de la culture populaire depuis plus d'un siècle : à travers le conflit homme/robot, qui renouvelle la lecture du vieux mythe du Golem, livres et films interrogent aujourd'hui la nature spécifique de l'homme et sa capacité à communiquer.Humans and machines, the miror stage
Talking about interaction or man / machine dialogue leads to a subversion of the relationship between the object and the subject, therefore becoming the orphan of any ontological exception. In addition to its treatment by philosophy and cognitive science, this question dominates the famous stories of popular culture for more than a century : through the conflict human / robot, which renews the reading of the old myth of the Golem, books and movies today question the specific nature of the man and his ability to communicate. - Communication empathique, télépathique et symbiotique - Sylvie Allouche p. 149-150
- Ce que le numérique change à autrui : introduction à la fabrique phénoménotechnique de l'altérité - Stéphane Vial p. 151-157 Que change le numérique à notre relation à autrui ? Comment se manifeste l'altérité à l'heure des artefacts numériques ? Dans cet article, nous envisageons les artefacts en général comme des phénomènes qui s'offrent à la perception vécue en partant du principe que le processus même de l'apparition de l'être (l'ontophanie), et donc de la perception, est toujours conditionné a priori par des facteurs techniques. Cela implique de considérer que l'altérité elle-même, dans l'expérience vécue, est toujours et déjà un phénomène technique, ou du moins techniquement conditionné et structuré. Si l'Autre n'est pas une donnée engendrée par la technologie, il nous est néanmoins donné par l'environnement techno-perceptif dans lequel nous vivons. Dans le nouvel environnement numérique qui est le nôtre, l'autruiphanie acquiert une forme nouvelle et singulière, qui reconfigure entièrement au plan phénoménologique la nature de l'expérience de la présence de l'Autre, dont l'amitié en ligne est l'une des formes les plus significatives.How the digital experience changes our relationships with others : an introduction to the phenomenotechnics of otherness. How does the digital experience change our relationships with others ? How is our difference from others manifested, in our age of digital artefacts ? In this article, we look into artefacts in general as phenomena offered up to our conscious perception, starting from the principle that the manifestation of being (ontophany), and therefore of perception, is a process that is always conditioned a priori by technical factors. This means considering that otherness itself, in actual experience, is already, and always, a technical phenomenon, or at least that it is technically conditioned and structured. While the Other is not a datum created by technology, it is nevertheless brought to us by the techno-perceptual environment in which we live. In our new digital environment, the manifestation of otherness, or allophany, has taken on a new and singular shape that, in terms of phenomenology, is transforming our experience of the presence of Others, of which one of the most significant manifestations is their online presence as friends.
- Génération Y et monade leibnizienne - Valentina Tirloni p. 158-163 Les jeunes de la « génération Y », nés et immergés dans les nouvelles technologies, utilisent les réseaux sociaux en se forgeant un nouveau type d'identité. Surfeurs redoutables, messagers d'une liberté revendiquée au fil du Net, ils sont marqués par une contradiction : être virtuellement connectés à tout moment et, en même temps, être isolés et repliés sur eux-mêmes. La figure la plus représentative de cette condition pourrait être l'individu-monade du philosophe G. W. Leibniz, monade qui sans avoir de fenêtres sur le monde extérieur, reflète le monde entier par un jeu de miroir.Generation Y and Leibnitz's monad
In their use of social networks, the young people known as « generation Y », born and raised in the world of new technologies, have been forging a new kind of identity. As they tirelessly surf the Net, bearing their message of freedom, they also convey an inescapable contradiction : despite being virtually connected every minute of the day, they are at the same time alone and withdrawn into themselves. The figure that best represents this state of being could be the monad defined by the philosopher G. W. Leibniz, an individual who, with no window on the outside world, reflects the entire world in endless mirror images.
III. Altérités et incommunication
- Introduction - p. 166
- L'altérité ou la mort. Résister à l'indifférencié - Jean-Michel Besnier p. 167-173 Échaudés par les idéologies totalitaires, nous avons eu tendance à hypertrophier la question des différences et à nous accrocher à la sauvegarde des particularités dans le contexte des sociétés démocratiques. Ne sommes-nous pas allés trop loin sur cette voie ? Nous avons l'obligation aujourd'hui d'examiner la question des convergences culturelles pour nous assurer des raisons que nous avons de vivre ensemble, avec nos différences. Au relativisme qui nous menaçait d'atomisation, nous voulons désormais objecter non pas un universalisme abstrait mais une position qui puisse articuler les diverses identités culturelles dans un même espace.Difference or death. Resisting the undifferentiated
Unnerved by totalitarian ideologies, we have tended to overamplify the question of difference and to cling to the idea of preserving particularities in the context of democratic societies. But have we taken this too far ? It is time to tackle the idea of cultural convergence, to make sure of the reasons we have to live together, with all our differences. To counter the relativism that was threatening us with atomisation, we wish to turn, not to abstract universalism but to a position capable of linking up different cultural identities within a single space. - Edward T. Hall : la dimension cachée de l'altérité de la langue - Michaël Oustinoff p. 174-176
- Résister à la réduction : Entretien - Francis Wolff p. 177-182
- Das Unheimliche : dissonance cognitive, inquiétant et création littéraire - Samuel Lepastier p. 183-185
- Le vivant en excès - François Ansermet, Pierre Magistretti, Marie-Hélène Brousse p. 186-194
- Alientité et communication - Bernard Lamizet p. 195-202 L'expression de l'alientité se fonde sur sa confrontation à celle de l'identité. Tandis que les identités font l'objet des représentations qui s'expriment au cours des expériences des échanges symboliques, des discours et de la communication, l'alientité désigne ce qui ne peut faire l'objet d'une représentation, ce qui se trouve à l'extérieur de l'espace public, en dehors des champs ordinaires du langage et des pratiques symboliques. On peut, ainsi, définir l'alientité comme ce qui n'est pas communicable, ce qui ne peut faire l'objet d'une représentation, ce qui se trouve exclu de l'espace public. La communication se fonde sur la reconnaissance d'une signification fondée sur la reconnaissance spéculaire des identités, tandis que la méconnaissance et la rupture du langage commun viennent peupler l'espace de porteurs d'alientité. En morcelant l'espace social entre des espaces de ghettos et d'identités séparées les unes des autres, la discrimination sociale rompt l'impératif démocratique de l'égalité et empêche que s'instaure une communication, condition de l'institution d'une identité et d'une citoyenneté partagées.Alientity and communication« Alientity » is a term coined in opposition to « identity ». Whereas identities are the object of representations that are expressed in the course of symbolic exchanges, discourses and communication, « alientity » refers to what cannot be the object of representations, what is outside the public sphere and outside the ordinary spheres of language and symbolic practice. Therefore, « alientity » could be defined as what is not communicable, what cannot be represented, what is outside the public sphere. Communication is based on recognition of meaning that is itself based on a specular recognition of identities, while the world of alientity is peopled by the absence of recognition and the lack of any common language. By fragmenting the social sphere into ghettos and separate identities, social discrimination breaks up the necessity of equality in democracy and prevents communication, which is the precondition for establishing a shared identity and citizenship.
- L'homme-interfacé, entre continuité et discontinuité - Franck Renucci p. 203-211 Cet article propose des thèmes de recherche qui repensent la communication au moment où les contours qui définissent l'humain changent. L'homme-interfacé est celui qui interroge sa singularité quand les frontières de l'humain s'estompent avec la technique, la nature et les animaux. Trois thèmes sont abordés dans ce texte : les points de butée de la communication qui deviennent pour elle des points d'appui ; l'écriture gestuelle, entre le vivant et symbolique ; l'humain, nouvel horloger de son propre corps face à l'impossible homéostasie du corps et de l'appareil psychique. Il est urgent que les SIC se saisissent de la question de la communication humaine, au moment où le vivant et l'artificiel convergent à travers la notion de donnée, afin d'ouvrir à des débats théoriques les thématiques évoquées. De nombreux auteurs qui ont développé ces dernières années une réflexion sur l'humain nous permettent d'interroger de façon nouvelle sa communication. La question est alors de savoir dans quelle mesure l'apparition de l'homme-interfacé et les relations établies avec l'artificiel modifient la communication humaine et sa pensée.Interfaced humanity, between continuity and discontinuity
This article discusses research themes that introduce new perspectives on communication at a time of flux in the contours that define humanity. Interfaced humanity is humanity that questions its singularity, as the frontiers of what is human become blurred with those of technology, nature and the animal. Three themes are discussed here : points of abutment of communication that become its fulcrum ; written sign language where the living and the symbolic intersect ; humans as new watchmakers of their own bodies faced with the impossible homeostasis of body and mind. There is an urgent need in the information and communication sciences to address the question of human communication at a time of convergence, through the notion of data, between the living and the artificial, in order to open up theoretical debates on these themes. Many authors of reflections on humanity in recent years have opened up new ways of thinking on human communication. The question now is to discuss how far the emergence of interfaced humanity and its relationships with what is artificial are changing human communication and thinking. - Incommunication et altérité : Entretien - Dominique Wolton p. 212-217
Varia
- 1964 : un coup d'État médiatico-civilo-militaire au Brésil - Juremir Machado Da Silva p. 221-228 Cet article, au carrefour entre communication et histoire, soutient que le coup d'État déclenché au Brésil le 31 mars 1964 doit être caractérisé empiriquement et conceptuellement comme médiatico-civil-militaire. En 2014, 50 ans après ce coup d'État qui a renversé le président João Goulart, le Brésil cherche encore à comprendre son passé, il prépare des élections présidentielles et organise une coupe du monde de football, sport qui a servi le régime militaire en 1970.1964 : a media, civilian and military coup in Brazil
From a point of intersection between communication and history, this article argues that the Brazilian coup on 31 March 1964 should be characterised empirically as driven by civilians and the military at once. In 2014, 50 years after the coup that brought down President João Goulart, Brazil is still trying to come to terms with its past as it prepares to hold presidential elections and to organise football's next World Cup, a sport that served the military regime well in 1970. - Europe, communication et médias - Philippe Cayla p. 229-233 Le modèle de communication de l'Union européenne fonctionne mal pour quatre raisons fondamentales : il n'est pas assez stratégique, trop centralisé, trop monolingue en anglais et il repose trop sur le papier. Pour le changer il faut centraliser la totalité des budgets de communication dans les mains du président de la Commission, renforcer les pouvoirs et les moyens des délégués nationaux, respecter un multilinguisme intégral, et passer plus intensivement du papier au numérique grâce à Euronews. Il faut aussi réformer le contenu de cette communication, trop axée sur la macro-économie, pour la centrer sur la citoyenneté européenne.Europe, communication and the media
The European model of communication is dysfunctional for four main reasons : it lacks a strategic dimension, it is too central-ised, too dominated by a single language, English, and over-re l iant on paper. For this to change, all communication budgets need to be centralised under the European Commission presidency, the powers and means of national delegates need to be strengthened, all communication should be fully multilingual and a major shift is required from paper to digital media, via Euronews. There is also a need to reform the content of EU communication, which focuses too heavily on macro-economics, in order to shift the emphasis to European citizenship. - Théorie du complot et communication politique en Corée du Sud - Sang-Chin Chun, Jeong-Im Hyun p. 234-240 Nous avons analysé les arguments inspirés par des théories du complot chez des députés du parti au pouvoir en Corée du Sud pour chercher pourquoi la communication entre les hommes politiques et les citoyens est devenue un enjeu difficile. Deux raisons ont motivé ce choix. Premièrement, les arguments inspirés par une théorie du complot ont tendance à bloquer la communication entre les groupes politiques et à encourager l'hostilité mutuelle plutôt que la discussion ouverte. Deuxièmement, la communication politique basée sur une théorie du complot se concentre plus sur un calcul politique que sur la résolution d'un problème.Conspiracy theories and political communication in South Korea
This article analyses arguments based on conspiracy theories that are put forward by politicians from the ruling party in South Korea, in order to understand why communication between politicians and citizens has become fraught with difficulty. We chose to investigate this issue for two reasons. Firstly, arguments drawing on conspiracy theories tend to block communication between political groups and to promote mutual hostility rather than open discussion. Secondly, political communication based on conspiracy theories is more focused on political calculation than on solving problems.
- 1964 : un coup d'État médiatico-civilo-militaire au Brésil - Juremir Machado Da Silva p. 221-228
Hommage
- Bernard Cazes (1927-2013) : Décider de son futur - Thierry Paquot p. 243-245
Lectures
- Lectures : Entre permanence et ruptures : l'écriture face à la mutation de ses supports - Brigitte Chapelain p. 247-260