Contenu du sommaire : Miscellanées
Revue | Revue française d'études américaines |
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Numéro | no 142, 1er trimestre 2015 |
Titre du numéro | Miscellanées |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Introduction - Hélène Le Dantec-Lowry, Antoine Cazé p. 3-5
- “Go to our brethren, the Haytians”: Haiti as the African Americans' Promised Land in the Antebellum Era - Claire Bourhis-Mariotti p. 6-23 Dans la première moitié du xixe siècle, alors que la plupart des Africains-Américains dénonçaient haut et fort les projets de colonisation de l'Afrique portés par l'American Colonization Society, un certain nombre de voix osèrent s'élever en faveur d'une émigration choisie vers des territoires géographiquement plus proches. Cet article examine la genèse et l'évolution de la « propagande haïtienne » portée par certains de ces émigrationnistes, qui culmina dans les années 1850 et aboutit à l'émigration concrète de plusieurs milliers de Noirs libres et émancipés en Haïti entre 1859 et 1862.
- Bathing beauties, bodybuilders et surfeurs : l'émergence de cultures corporelles originales sur les plages de Los Angeles (années 1920-1930) - Elsa Devienne p. 24-39 Fascination with Los Angeles's beaches and their bodies started long before the series Baywatch. While the iconic figures of the pin-up, the body-builder, and the surfer may seem to be the products of the prosperous postwar period, they are actually rooted in much older bodily practices. These cultures of the body emerged on the city's beaches at the beginning of the century and flourished in the 1920s and 1930s, when Los Angeles reached one million residents and emerged as one of the great metropolises of the American West. This article traces the emergence of these icons—both on the city's beaches and in popular culture—and analyzes their role in the making of a specific beach culture in Southern California.
- Intertextuality in Rap Lyrics - David Diallo p. 40-54 Cet article examine la nature ultra-référentielle des paroles de rap. Nous y montrons que les références intertextuelles utilisées par les rappeurs permettent d'instaurer une forme d'historique cognitif et relationnel entre les MCs et leurs auditoires, renforçant la relation existant entre les deux, puisqu'ils permettent à la fois de construire et consolider efficacement un socle de connaissances, d'expériences et de ressentis communs, et de disposer d'un outil rhétorique multifonctionnel.
- Les médias américains et la (non-)reconnaissance du génocide des Arméniens aux États-Unis - Julien Zarifian p. 55-71 Following a pattern set by U.S. authorities, U.S. media are extremely ambivalent in the way they name and discuss the Armenian Genocide. When the massacres were perpetrated between 1915 and 1917 (and immediately after), the American press covered them and never expressed any doubt regarding the fact that they were massive and organized. But since then—and still to this day—it has been much more hesitant to consider and qualify the massacres as genocide. The main goal of this article is to study this ambivalence and to understand its reasons and consequences.
- The Tensions of Eros and Race in Elizabeth Stoddard's “Boots”(1869) - Audrey Fogels p. 72-86 Centré sur l'étude de « Boots », une nouvelle écrite par Elizabeth Drew Barstow Stoddard en 1869, cet article se propose d'explorer les tensions à l'œuvre dans la construction de l'identité féminine américaine dans l'Amérique de l'après-guerre civile. Utilisant les codes du récit romantique pour mieux s'en défaire, la nouvelle de Stoddard sonde l'identité de son héroïne qui se voit traversée par des tensions raciales et érotiques multiples. Quant à la présence énigmatique de la figure masculine dans le récit, elle n'est qu'un prétexte à l'exploration du moi de l'héroïne. S'aventurant hors des territoires balisés et loin des convenances de la classe moyenne, elle incarne les aspirations féministes de Stoddard. Le récit s'inscrit dès lors dans la tradition réformiste typique de l'après-guerre civile américaine.
- Suppléer l'absence : MetaMaus d'Art Spiegelman, ou la fin des modèles ? - Audrey Bardizbanian p. 87-106 Published on the 25th anniversary of Art Spiegelman's acclaimed graphic novel, Maus, Meta. Maus (2011) is an intermedial work consisting of interviews and various archival materials on the making of Maus, which is itself a reconstruction of the artist's father's oral testimony on his survival in Auschwitz, but also relates his own trauma, as a child of survivors. This article means to discuss the way in which the materiality of the book questions its own status as an object and a medium as well as the alternative readings it entails. Drawing on Jacques Derrida's theorization of the supplement, in De la grammatologie, we strive to look at the way in which the book, through its very hybridity and heterogeneity, tries to fill a void, an absence, that paradoxically enables the author to reconstruct his own legacy of history and trauma.
- American Pastorals : horizons et origines imaginaires dans Days of Heaven, Heaven's Gate et Matewan - Emmanuelle Delanoë-Brun p. 107-121 Terrence Malick's Days of Heaven (1978), Michael Cimino's Heaven's Gate (1980) and John Sayles' Matewan (1987) differ greatly in their cinematographic and aesthetic projects. Yet all share a similar calling into question of the pastoral ideal as the cradle of the American cultural and political imagination. Operating on vastly different scales and production contexts, the three movies nonetheless converge towards a rehabilitation of the American pastoral imagination in the disenchanted context of the late 1970s or the triumphant materialism of the Reagan years. What this article examines is how these films reappropriate the pastoral mode as a means of reevaluating an artistic, historic and generic heritage, while challenging narrative and aesthetic practices, ultimately investigating and investing new forms of artistic and political involvements.
- Comptes rendus - p. 122-126