Contenu du sommaire : Écritures du morbide

Revue Revue française d'études américaines Mir@bel
Numéro no 143, 2ème trimestre 2015
Titre du numéro Écritures du morbide
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Introduction - Pascale Antolin p. 3-9 accès libre
  • To Sing the Body Sidatique: Illness in Saul Bellow's Ravelstein - Miriam Jaffe-Foger p. 10-21 accès libre avec résumé
    Dans le dernier roman de Saul Bellow, Ravelstein (2000), Chick voit son plus cher ami Abe Ravelstein mourir des suites du SIDA : le récit se lit comme une méditation sur la signification que l'on peut accorder au corps en décrépitude. Le présent essai analyse la mise en récit de la maladie depuis le point de vue d'un homme hétérosexuel qui observe son ami homosexuel, insiste sur la définition d'une érotique de l'amitié ainsi que sur l'importance du corps dans cette dernière, et prête une attention toute particulière à certains détails de la langue de Bellow pour désigner les parties du corps et les manières du corps. Le corps déclinant d'un ami proche permet de rappeler chacun à sa propre mortalité, tandis que rendre hommage à la mémoire d'un ami après sa mort par le biais de la biographie permet de réfléchir sur son propre corps. Le roman de Bellow ne cède pas à l'idée selon laquelle mourir des suites du SIDA serait une question politique ou le fruit d'une perversité. Ravelstein se présente comme une analyse de la maladie et de la mort comme faisant partie de la condition humaine, et non pas comme un châtiment infligé à l'humanité.
  • Épisodes chroniques : la maladie dans la fiction de Rick Moody - Sophie Chapuis p. 22-33 accès libre avec résumé en anglais
    In Rick Moody's fiction, children, teenagers and more generally descendants, are systematically plagued with physical or mental troubles. Their dysfunctioning bodies point less at their future extinction than the original family corruption they proceed from. We thus argue that the temporality of illness is to be reconsidered, morbidity being thus not a prelude to mortality.
  • Pathologie sans pathos dans War Dances de Sherman Alexie - Patricia Paillot p. 34-44 accès libre avec résumé en anglais
    This article explores how Sherman Alexie uses writing as a therapy and humor as a recurrent diversion and displacement to confront illness. The author develops strategies of deviation and deflation to counter pathos, resorting to various literary devices to ward off suffering in a holistic vision of life. If the blending of joy and pain underpins War Dances in a war waged against oneself, fiction and rhetoric remain the most powerful instruments against traumatic experiences, and humor the most efficient tool to avoid self-centeredness.
  • « What words can be uttered ? » : une lecture de « People Like That Are the Only People Here : Canonical Babbling in Peed Onk » de Lorrie Moore - Myriam Bellehigue p. 45-56 accès libre avec résumé en anglais
    Largely inspired from her own life, Lorrie Moore's short story focuses on a child's cancer that is almost clinically described as a deeply disruptive force. But the text is also a reflection on the way cancer and the family's struggle can be expressed. It seems to celebrate the emergence of what Laurent Jenny calls “singular speech.” Because of its flaws and of the deviating strategies it is forced to adopt, language is presented as a force of diffraction that allows the narrative voice a form of mastery.
  • L'« anomalité » à l'œuvre dans Ma mère, musicienne… de Louis Wolfson - Pascale Antolin p. 57-71 accès libre avec résumé en anglais
    This article focuses on Louis Wolfson's second book, Ma mère, musicienne, est morte de maladie maligne à minuit, mardi à mercredi, au milieu du mois de mai Mille977 au mouroir Memorial à Manhattan, published in French in 1984, and emphasizes its characteristic ambivalence, which is perceptible at all levels—type of narrative, subject matter, author, narrator, language, etc. Wolfson's singular narrative is characterized by all sorts of tensions and splits, and actually offers a reflection of the author's schizophrenia. Therefore it denies traditional categories such as pathography (suggested by its title) and psychopathological narrative. But the notion of “anomalie,” as it was defined by Canguilhem and taken up again by Deleuze, can account for this borderline work and its no less borderline author.
  • La schizophrénie à l'écran : processus de subjectivation et de verbalisation dans Clean, Shaven (Kerrigan, 1994) et Spider (Cronenberg, 2001) - Jocelyn Dupont p. 72-83 accès libre avec résumé en anglais
    This article seeks to analyze the tension between the filmic representation of mental illness and its potential verbalization into words in Clean, Shaven (Lodge Kerrigan, 1995) and Spider (David Cronenberg, 2001), two recent North American films that tackle schizophrenia in a radical manner, leaving aside the many clichés long associated with that specific form of mental illness on screen. Both films adopt challenging narrative strategies that compel spectators to accompany their respective protagonists through their terrifying journeys. The main question underlying this discussion is that of the possible “subjectivation” of mental illness in the fiction film, notably through the use of speech and verbal processes. That is the reason why, following a detailed discussion of how the two films approach psychopathology, the article concludes with a comparative analysis of two key sequences in which the protagonists struggle to come with verbal strategies in order to confront an ever-oppressive Real.
  • Varia

    • Cage through Thoreau : à la recherche de la musique dans la langue - Isabelle Alfandary p. 84-95 accès libre avec résumé en anglais
      This article intends to describe and explore what John Cage's “writing through” technique entails on both a poetic and aesthetic level. By revisiting H.D. Thoreau's Journal according to a series of elaborate procedures, Cage attempts to access an unknown and barred dimension in language : music.
    • « There is no God and we are his prophets » : le spectre du sens dans The Road, de Cormac McCarthy - Sylvie Bauer p. 96-105 accès libre avec résumé en anglais
      The Road, by Cormac Mc Carthy, provides the reader with a post-Apocalyptic landscape in which words no longer correspond to any reality whatsoever. The anonymous father and son traveling along the road are akin to godless prophets bound to keep on yet with no hope for a future. This article aims at analyzing the way meaning emerges in this wasteland, in spite of the inadequacy of language and of the seeming lack of transcendence.
    • Comptes rendus - p. 106-126 accès libre