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Revue Journal de la Société des Océanistes Mir@bel
Numéro no 85, 1987
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • La recherche est-elle encore possible en Nouvelle-Calédonie ? - p. 131 accès libre
  • Articles

    • Y eut-il des esclaves en Nouvelle-Bretagne ? Une critique des témoignages ? - Michel Panoff p. 133-155 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      A la fin du XIXe» siècle il existait des relations de symbiose entre certains groupes baining et les Tolai vivant sur les rivages et les îles de Weberhafen (Baie d'Ataliklikun). Les observateurs européens de l'époque y virent une situation de dépendance des premiers par rapport aux seconds. On parla même d'esclavage dans nombre de cas. Comment et pourquoi les missionnaires catholiques devaient adopter cette dernière interprétation et l'accréditer dans divers milieux, c'est ce que voudrait élucider cette recherche qui confronte, à travers documents d'archives et publications, les témoignages disponibles.
      By the end of the 19th century there ned symbiotic relations between some Baining groups and those Tolai living on the shore and the islands of Weberhafen (Ataliklikun Bay). Early European visitors took them to be a general state of dependency of the former on the latter. More often than not the position was described as slavery, an interpretation that was chosen and then advocated in various circles by the Roman Catholic Mission. The present paper aims at explaining why and how this may have happened. Through cross-examining all evidence available in archival and published documents of the time it should, hopefully, throw some light on such issues as intertribal relations and the history of Melanesian conversion to Christianity.
    • La vallée de Houaïlou (Nouvelle-Calédonie) : une analyse renouvelée - Jean Guiart p. 157-179 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La société traditionnelle de la vallée de Houaïlou, Nouvelle Calédonie, fait l'objet d'une nouvelle analyse, fondée sur les matériaux publiés par Maurice Leenhardt et les données plus récentes recueillies par l'auteur et par Mme Jacqueline de la Fontinelle. Il en ressort des oppositions entre deux camps qui s'accusent, à travers les mythes et symboliquement, des pires forfaits, tout en étant établis fortement sur des positions parallèles et complémentaires. Il en ressort aussi des ensembles de clans autonomes par rapport à l'un et à l'autre, qui s'arrangent pour être eux-mêmes tout en traitant avec eux. On aperçoit ainsi une des limites possibles de l'analyse classique par l'existence de systèmes dualistes. Ces derniers existent, bien sûr, mais ils sont rarement seuls au monde.
      The myths and other data, dealing with the Houaïlou valley in New Caledonia proper, col-
    • Kastom, cargo and the construction of Utopia on Santo, Vanuatu: the Nagriamel movement - Erich Kolig p. 181-199 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      En 1980, alors que le condominium des Nouvelles-Hébrides était sur le point de devenir le nouvel état indépendant de Vanuatu, deux importants mouvements de sécession apparurent, l'un à Tanna, l'autre à Espiritu Santo, qui menacèrent de déchirer en morceaux cette nation insulaire. Cet article discute l'idéologie politique dominante liée à la tentative de sécession de Santo afin d'en souligner la complexité historique et les contradictions internes. Le traditionalisme autochtone et son principal porte-parole à Santo, le mouvement Nagriamel, en utilisant le concept de kastom firent appel, en réalité, à de nombreux éléments qui n'avaient rien de traditionnel. Loin d'être le chant du cygne d'un tribalisme conservateur s1 opposant à son intégration à une nation moderne de type occidental et à son immersion imminente dans une masse anonyme de citoyens, la sécession se révèle avoir reçu largement l'inspiration de l'héritage colonial aussi riche que divers et déjà fort éloigné des racines pré-européennes dans le domaine culturel et idéologique.
      In 1980, as the condominium of the New Hebrides was about to become the new, independent nation of Vanuatu, two major secession moves, one on the island of Tanna and another one on Espiritu Santo, occurred threatening to tear this island nation apart. In this paper the dominant political ideology involved in the secession attempt on Santo is discussed to point up its historical complexity and internal contradictions. Autochthonous traditionalism and its main political proponent on Santo, the Nagriamel movement, in using the concept of kastom in fact draw on many non-traditional contents. Far from having been the last hurrah of a conservative tribalism opposed to its incorporation into a modern western-type nation and imminent immersion into a faceless citizenry, the secession turns out to have, to a considerable extent, been inspired by a colonial ideological heritage, as rich as it is diverse and already considerably removed from pre-European cultural and ideological roots.
    • Commentaires sur l'article d'Erich Kolig : Kastom, cargo and the construction of Utopia on Santo, Vanuatu: the Nagriamel movement - Jean Guiart p. 201-204 accès libre
    • Réformes foncières et groupements d'élevage mélanésiens en Nouvelle-Calédonie. Le contexte et ses enjeux - C. Giry, P. Pillon p. 205-219 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La Nouvelle-Calédonie est une des nombreuses sociétés où la division du travail tend à
      New Caledonia is one of the many societies where occupational categories tend to coincide with ethnic groups. In this multi-ethnic society, 50 to 60 % of working Melanesians live off the land ; they account for more than 88 % of all those engaged in agriculture. The rural sector and its unequal land distribution are therefore at the heart of the ethnic mobilisation terising the political crisis that has built up over the past ten years. From 1978 to 1985, increasingly marked political divisions triggered the first land reforms in the Territory's history. These reforms should eventually double the present total area of Melanesian reserves on the mainland. By the end of 1985, 59 000 ha had been retroceded, with the provision that the land be developed. This situation has brought about an unprecedented increase in Melanesian joint stock- farms. Their number rose from 3 prior to 1978 to 71 in 1985. This has had many consequences for Melanesian agrarian structures. For instance, access to the coastal plains entails economic advantages that tend to reinforce discrepancies between villages, as is shown by transfers occurring between Melanesians of the newly retroceded land. Other internal redistributions, similarly demonstrate a trend towards reorganisation of pre-colonial land rights under the combined pressure of sédentarisation and the monetary economy. Furthermore, the extensive land areas required for livestock farming raises the problem of how to affect the transition from fragmented pre-colonial land rights to the pooling of resources required for large commercial ventures. Lastly, the land reforms enable adjustments to be made in the land access inequalities brought about by the combined action of precolonial land allocation patterns, unequal population growth among the groups, and the reservation system. But the long-term value of the reforms lies in the opportunity they afford for a re-balancing of economic conditions between the ethnic groups. Redistribution of lands and their deve- lopement are thus seen as a keystone for the overall evolution of the New Caledonian society.
  • Miscellanées

  • Nécrologie : Peter Lawrence (1921-1987) - Michel Panoff p. 261 accès libre
  • Comptes rendus

  • Livres reçus - p. 271 accès libre