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Revue | Le Moyen Age |
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Numéro | tome 110, no 2, 2004 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Constitution et diffusion d'un savoir occidental sur le monde « russe » au Moyen Âge (fin Xe-milieu XVe siècle) (1re partie) - Stéphane Mund p. 275-314 St. MUND, Constitution and diffusion of Western knowledge about the « Russian » world in the Middle Ages (end of the 10th-middle of the 15th centuries) (Part 1). This article is a synthesis of the knowledge about « Russian » culture in Western Europe between the end of the 10th century (when the Kievan Russia converted to christianity and its sovereigns established relationships with other Christian kings) and the middle of the 15th century (just before the Moscovite Russia, which had succeeded Kievan Rus', joined the political and economic Western sphere). It presents a systematic survey of all Western European mediaeval sources about Russia over this long period. These are chronicles, sagas, encyclopaedias, travel narratives, maps, or chivalric literature. These sources are analysed according to a typological approach, i.e. focusing on the authors, their origin and educational background, on the characteristics of the texts and on the information they provide about Russia. This typological approach shows that an image of Russia emerged in medieval Western Europe, however partial and fragmentary it may have been. Not until the late 15th and the early 16th century was Russia really discovered by Western European diplomats and merchants.
- Les Gestes des Chiprois et la tradition historiographique de l'Orient latin - Laura Minervini p. 315-325 Les Gestes des Chiprois sont un texte de haut intérêt pour la connaissance d'un des secteurs les plus florissants de la production littéraire d'Outremer, celui de l'historiographie. L'œuvre amalgame des techniques d'écriture différentes, de type annalistique, chronique et historique au sens strict. L'hétérogénéité, au niveau de la qualité de l'écriture et de l'information qu'il véhicule, est due à la variété des sources utilisées par l'auteur. Le caractère unitaire du texte est cependant garanti à un niveau thématique et idéologique, puisque les évènements d'Outremer y sont observés dans une optique de type nobiliaire.Les Gestes des Chiprois is a highly interesting text in terms of the light it sheds on one of the most thriving areas in overseas literary production, namely historiography. The work fuses different writing techniques that belong respectively to annals, chronicles and history in the strictest sense. Such heterogeneity in the kind of writing and the information conveyed is due to the variety of sources used. However, the work is made consistent at a thematic and ideological level, since the perspective used to report overseas events is typical of nobiliary ideology.
- Les relations entre le royaume de Chypre et le sultanat mamelouk au XVe siècle - Mohamed Ouerfelli p. 327-344 Les relations entre le royaume de Chypre et le sultanat mamelouk au XVe siècle sont marquées par des hostilités permanentes : des épisodes de pillage et de course d'un côté et des représailles de l'autre côté. Ce sont autant de menaces qui ont pesé sur les relations commerciales entre l'Orient et l'Occident. Mais il est important de signaler que les contacts diplomatiques et les échanges commerciaux entre les deux voisins n'ont jamais été interrompus. En imposant aux Chypriotes des relations de suzeraineté après 1426, les mamelouks réussissent à établir une stabilité relative dans la Méditerranée orientale. Une situation qui permettra aux républiques maritimes, en particulier à Venise, de dominer le commerce du Levant et d'annexer l'île de Chypre en 1489.Perduring hostility characterised the relationships between the Kingdom of Cyprus and the Mameluk Sultanate in the 15th century : plundering and pirating ventures were invariably followed by reprisals. Such recurring violence handicapped trade relationships between East and West. Yet it ought to be noted that trade and diplomatic contacts between these two neighbouring nations were never interrupted. When they imposed their suzerainty onto Cypriots after 1426, the Mameluks managed to restore a relative stability in the Eastern Mediterranean. This new situation made it possible for Venice, among other maritime republics, to dominate trade in the Levant and to take over the island of Cyprus in 1489.
- La mort des amants dans le Tristan en prose. - Maud Simon p. 345-366 L'intégration de la légende de Tristan dans l'épopée arthurienne en prose, au XIIIe siècle, offre l'exemple d'un remaniement fondamental : la mort des amants, l'emblème même de la tradition tristanienne et la raison de son succès, est entièrement modifiée. Les romans n'offrent pas de raison à ce revirement et c'est vers l'image que nous devons nous tourner, en tant que complément naturel du texte médiéval, auquel elle est physiquement associée dans les manuscrits. L'enluminure offre un regard rétrospectif sur le texte et sur sa genèse : la figure biblique de David s'impose ainsi dans l'image comme fondement d'une nouvelle représentation de la blessure de Tristan par le roi Marc, et la dernière étreinte des amants comme résonance lointaine de la déploration de la Vierge sur le corps du Christ. L'image au Moyen Âge n'est pas simple ornement, il faut la reconnaître comme une autre forme de glose, elle offre un autre point de vue sur le texte.The integration of the legend around Tristan into the Arthurian prose epic cycle in the 13th century provides an interesting example of thorough revision : the lovers' death, which is the core symbol of the Tristan tradition and the reason for its success, is completely altered. The romances do not provide any reason for the change, and we must turn to the illustration, which was a natural complement to the medieval text to which it was associated in the manuscripts. The book illumination provides another way of perceiving the text and its origins : here the Biblical figure of David can clearly be seen as the foundation of a new representation of Tristan wounded by King Mark, and the lovers' last embrace echoes an image of Pieta, with the Virgin weeping on Christ's body. Medieval illustrations are not mere ornaments ; they must be acknowledged as another form of comment, offering a different perception of the text.
- À la tête du corps expéditionnaire d'Orient : Geoffroy de Villehardouin à Constantinople (1204) - André Joris p. 367-369
- Les romans gothiques du Moyen Âge - Jean Dufournet p. 371-375
- Histoire de femmes. À propos de quelques ouvrages récents - Jenny Jochens p. 377-381
- Comptes rendus - p. 383-466